maandag 1 januari 2024

Zelenski: Russen krijgen nog wat ze verdienen

President Volodimir Zelenski sprak in zijn nieuwjaarstoespraak de Oekraïners moed in en beloofde ze dat Rusland zichzelf nog wel tegen gaat komen. ‘De mensen die de hel naar ons land hebben gebracht zullen die op een dag zelf vanuit hun eigen raam kunnen aanschouwen’, aldus Zelenski.

‘676 dagen geleden richtte ik mij vanaf deze plek tot jullie, Oekraïners, om jullie op de hoogte te stellen van het begin van de invasie. We wisten toen niet wat ons te wachten stond. Velen dachten dat we het nog geen week vol zouden houden. Weinigen geloofden dat we het heel 2022 vol zouden staan, laat staan 2023. 
 
Maar vandaag vieren we dat 2024 is aangebroken. Oekraïne bestaat. Het leeft en vecht. Dit is geen mirakel, het is ook geen sprookje, maar de verdienste van ieder van ons. Van elk van de miljoenen Oekraïners. Van iedereen die dag na dag, nacht na nacht in het afgelopen jaar heeft laten zien hoe sterk we zijn!
 
Oekraïne heeft dit jaar 6.000 keer het luchtalarm af horen gaan. Vrijwel elke nacht werden we wakker van de sirenes en gingen we naar de schuilplaatsen om met onze kinderen te schuilen voor vijandelijke raketten en drones. Elke nacht en elke dag verrichtten de mensen van onze luchtverdediging heldendaden om het Oekraïense luchtruim te beschermen en ervoor te zorgen dat op elke waarschuwing ook weer het sein veilig kon worden gegeven. Dat we de schuilkelders konden verlaten en opgelucht naar boven konden kijken. Ze hebben laten zien dat Oekraïners niet zwichten voor terreur. 
 
Het maakt niet uit hoeveel raketten de vijandelijke troepen op ze afsturen, hoeveel wrede aanvallen ze doen om ons te vernietigen en te intimideren, om Oekraïne te vertrappen, om ons te laten verdwijnen – we staan telkens weer op. En de mensen die hel en verdoemenis naar ons land hebben gebracht zullen die op een dag zelf vanuit hun eigen raam kunnen aanschouwen.
 
 Vandaag zeggen we net als een jaar geleden: ‘We weten niet wat het komende jaar ons brengt.’ Ditmaal kunnen we daaraan toevoegen: ‘Wat het jaar ons ook brengt, we zullen er sterker uit tevoorschijn komen.’ 
 
Ik wens iedereen met een goed hart een lang leven. Ik wens dat we de mensen die ons zijn ontvallen voor altijd in ons hart hebben. Ik wens dat verliefden zoveel mogelijk tijd samen kunnen doorbrengen. Ik wens dat ieder kind zijn of haar dromen kan verwezenlijken. Ik wens iedereen geluk. Ik wens ons Oekraïne een overwinning en vrede. 
 
Glorie aan Oekraïne!’

Geen opmerkingen: