Multinational PepsiCo vermijdt in Oekraïne niet alleen het noemen van de oorlog met Rusland, maar ook mag in de reclame voor de frisdranken van het Amerikaanse bedrijf op geen enkele wijze steun worden uitgesproken voor het Oekraïense leger. Dat blijkt uit een publicatie van B4Ukraine, een internationale organisatie die Oekraïne steunt en ijvert voor meer economische sancties tegen Rusland.
Het niet noemen van de oorlog, alles wat negatief kan worden opgevat en het vermijden van steun aan Oekraïne waren volgens B4Ukraine de uitgangspunten toen PepsiCo afgelopen herfst op zoek ging naar een reclamebureau in Oekraïne.
PepsiCo is nog altijd actief op de Russische markt . Volgens het Nationaal Agentschap voor de Preventie van Corruptie (NACP) betaalde PepsiCo al 105 miljoen euro aan belastingen in Rusland, waar het bedrijf 20.000 medewerkers heeft. En ook al heeft het bedrijf officieel de verkoop van Pepsi Cola stopgezet, de frisdrank is nog altijd in de Russische winkelschappen te vinden door wat wel 'parallelinkoop' heet. De NACP heeft de Amerikaanse bedrijven PepsiCo en Mars op de lijst geplaatst van internationale sponsors van de oorlog die Rusland tegen Oekraïne voert.
Op 21 september afgelopen jaar liep een fabriek van PepsiCo in het stadje Visjneve in de provincie Kyiv schade op door brokstukken van een neergeschoten Russische raket.
Bron: Oekrajinska Pravda
Geen opmerkingen:
Een reactie posten