donderdag 11 januari 2024

Twaalf gewonden bij raketaanval op hotel Charkiv

In de stad Charkiv zijn gisteravond twaalf mensen gewond geraakt bij een Russische raketaanval, meldt militair gouverneur Oleh Sienjehoebov. Twee raketten sloegen in bij een hotel, waar onder meer Turkse journalisten verbleven. 
Negen gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht, een van hen zou er slecht aan toe zijn. Op het moment van de inslagen waren er zo'n dertig mensen in het hotel, volgens de lokale politiechef allemaal burgers.

Op foto's is te zien dat het hotel in de stad voor een groot deel is verwoest. In de omgeving brandden door de explosies auto's uit en raakten verschillende huizen en bedrijven beschadigd. 'Een van de raketten kwam neer naast het hotel, vlak bij een hek. De andere raakte een bijgebouw', zei de lokale politiechef. 'Er hebben nooit militairen in dit hotel overnacht en dat is bij vrijwel iedereen in Charkiv bekend.'

Een van de hotelgasten vertelde dat het luchtalarm niet was afgegaan. 'Ik was in de badkamer en dat heeft mij gered. Ik viel, stootte mijn hoofd en toen lag ik ineens op de grond. Bij de tweede ontploffing werden alle deuren eruit geblazen en had ik geluk dat ik op de grond lag.' De Russische aanval zou zijn uitgevoerd met S-300 raketten. 

Zondag 31 december werd ook een hotel in Charkiv aangevallen met Russische raketten. Daarbij raakten 26 mensen gewond, waaronder een Britse journalist en een tolk van het team van de Duitse tv-zender ZDF dat in het Charkiv Palace verbleef. De aanval op het centrum van Charkiv werd uitgevoerd met maar liefst zes Iskander M-raketten.

Bronnen: NOS, Oekrajinska Pravda, foto: gouverneur Sienjehoebov op Telegram

Geen opmerkingen: