Het verlies van de A-50 AWACS en de schade aan het vliegende commandocentrum Il-22 moet hard zijn aangekomen in Rusland. Valeri Romanenko, hoofdonderzoeker van het Oekraïense Nationaal Luchtvaartmuseum, zegt dat de meeste van de vijftien bemanningsleden van de A-50 specialisten zijn die een jarenlange opleiding hebben gevolgd. Van de zes AWACS-toestellen zou Rusland er slechts drie operationeel hebben gehad.
In Rusland wordt vooral ontkend dat Oekraïne de A-50 uit de lucht heeft geschoten. In plaats daarvan wordt op sociale media juist betoogd dat het radarvliegtuig door de eigen luchtverdediging is vernield. De analisten van het Institute for the Study of War (ISW) constateren dat de A-50 juist werd gebruikt om de acties van Russische vliegtuigen en de luchtafweer te coördineren. Als het waar is dat de eigen luchtafweer het toestel uit de lucht heeft geschoten, dan is dat een grove fout.
Een Russische bron met veel kennis van de eigen vliegtuigen zegt dat de Russische commandanten niet de juiste achtergrond hebben voor hun posities. De analisten van het ISW voegen daar aan toe dat het desondanks onlogisch is dat de luchtafweer een eigen vliegtuig uit de lucht schiet.
Een andere Russische bron die zegt banden te hebben met een verder ongenoemde veiligheidsdienst gaat er vanuit dat hier sprake is van misleiding, bedoeld om de Russische piloten te verzekeren dat ze nog altijd veilig boven de Zwarte Zee en de Zee van Azov kunnen vliegen, omdat bij de A-50 sprake is van een menselijke fout. 'Het is onduidelijk of de piloten dit ook zo ervaren, nu ze weten dat de eigen luchtafweer zulke fouten kan maken.'
Woordvoerder Dmitri Peskov van het Kremlin verklaarde gisteren dat hij niet over informatie beschikte over het neergehaalde vliegtuig. Hij raadde journalisten aan navraag te doen bij het minsterie van Defensie. Maar, constateert het ISW, dit ministerie heeft nog geen officiële verklaring gegeven over dit incident.
Bron: Oekrajinska Pravda
Geen opmerkingen:
Een reactie posten