donderdag 25 juni 2026

Enorme file automobilisten naar de Kertsjbrug

Er staat meer dan tien kilometer file voor de Kertsjbrug van mensen die in allerijl de Krim willen verlaten omdat het ze daar te heet onder de voeten wordt. Uit satellietbeelden van Planet Labs maken analisten op dat het om circa 1.500 personenauto's gaat van mensen die de Krim willen verlaten. Dat meldt het journalistieke onderzoeksproject Schemes van Radio Liberty. De file begint bij de Russische controlepost en eindigt bij het dorp Ivanivka in het district Kertsj. 

Er is beperkt verkeer mogelijk over de brug die het schiereiland verbindt met het Russische vasteland. De brug is geregeld afgesloten voor autoverkeer omdat gevaar dreigt van Oekraïense drones en raketten. Of als er gevaar dreigt van zeedrones op de Zwarte Zee.

 Oekraïne heeft zo'n beetje alle andere bruggen in het noorden van de Krim naar het door Rusland bezette gebied vernield, zodat alleen de Krimbrug overblijft. Na de aanvallen op een spoorwegbrug over het Noordelijke Krimkanaal eerder deze week is het Russische treinverkeer van en naar het schiereiland noodgedwongen teruggebracht. 

Bron: United24, kaartje: Schemes/Telegram

'Poetin moet kiezen: escaleren of Krim opgeven'

Nu Oekraïne de Krim steeds meer weet te isoleren, staat Vladimir Poetin voor de keus of hij de oorlog moet laten escaleren met alle risico's van dien of dat hij de Krim moet opgeven. Dat stelt John Foreman, de voormalige Britse militaire attaché in zowel Moskou als Kyiv, in een interview met Times Radio. Het is een keus die de Russische president niet kan ontwijken, aldus Foreman.

Hij constateert dat de oorlog een andere wending heeft gekregen door de Oekraïense aanvallen op de wegen en bruggen die het bezette schiereiland vanaf het Russische vasteland nagenoeg onbereikbaar hebben gemaakt. 'De Krimbrug is feitelijk al onbruikbaar geworden, ook heeft Oekraïne die nog niet kunnen vernielen. 

'De levensaders van de Krim worden een voor een doorgesneden en de Russische logistiek stort in elkaar. De Krim was het project van Poetin, zijn overwinning. Oekraïne hoeft de Krim niet te bestormen. Snij de route via de Krimbrug af, leg de Russische logistiek lam - en Poetin wordt in het nauw gedreven', zegt Foreman.

Hij ziet dat er op de achtergrond allerlei gesprekken zijn op internationaal niveau. 'Maar', zegt Foreman, 'het is aan Poetin om te gaan onderhandelen, en ik weet niet zeker of we daar al zijn.' Er zijn ook gesprekken gaande over de productie van Amerikaanse langeafstandsraketten onder licentie in Europa, mogelijk ook in Oekraïne zelf. 'Als dat gaat gebeuren, dan is dat geweldig goed nieuws voor Oekraïne dat nu al veel andere wapens in eigen land produceert.' Hij noemt met name de Patriot-raketten die als enige echte bescherming bieden tegen de ballistische raketten van Rusland.

Bron: Frontlijn, Times Radio

Materiaal van Groningse gasvelden naar Oekraïne

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) gaat materiaal van voormalige gaslocaties leveren aan het Oekraïense staatsolie- en gasbedrijf Naftogaz. Dat heeft minister Sjoerdsma van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking bekendgemaakt op een wederopbouwconferentie in Polen. 
Het gaat onder meer om gascompressoren van locaties als het Groningse gasveld. Eind vorig jaar diende Naftogaz een verzoek in bij Nederland voor materialen, waarop het ministerie van Buitenlandse Zaken in gesprek ging met NAM.

Ook wil Nederland de levering van gasturbines, generatoren en transformatoren aan Oekraïne versnellen. Het is onduidelijk op welke termijn dat gaat gebeuren en welke bedrijven dat gaan doen. Het doel van de steun is om de Oekraïense ingestorte energiesector te herstellen in aanloop naar komende winter. Rusland voert al jaren grote doelgerichte aanvallen uit op de energie-infrastructuur in het land.

Verder gaat Nederland 1 miljoen euro vrijmaken voor het historische Petsjersk Lavra-klooster in Kyiv dat vorige week door Rusland is aangevallen. Dat doet Nederland op het verzoek van Oekraïne.

Bron: NOS

Trump positief: Zelensky doet het 'best goed'

De Amerikaanse president Donald Trump vindt dat Volodymyr Zelensky het 'best goed doet'. Hij zei dit tijdens een persconferentie die gaf hij samen met secretaris-generaal Mark Rutte van de NAVO. 'Ik moet toegeven dat hij moedig is. Er sterven aan beide kanten veel mensen, maar hij doet het best goed. Hij heeft fantastische wapens, zijn mensen zijn fantastisch. Echte strijders.'

Donald Trump's opvatting over Volodymyr Zelensky is gedraaid. Na de stevige woordenwisseling van beiden ruim een jaar geleden waarbij Trump Zelensky verweet dat hij 'niet de juiste kaarten' in handen had, stak de Oekraïense president veel energie in het verbeteren van de relatie. Maar de echte doorbraak kwam vorige week tijdens de G7-topontmoeting waar Zelensky ook was uitgenodigd.

Tijdens die top werd het nieuws bekend van de succesvolle Oekraïense aanval op de olieraffinaderij bij Moskou. Trump vertelde Zelensky tijdens het diner van de G7-leiders dat hij onder de indruk is van de recente militaire ontwikkelingen in het voordeel van Oekraïne. Trump's draai heeft inmiddels tot grote verontrusting geleid in het Kremlin waar ze lange tijd dachten dat ze de Amerikaanse president aan hun kant hadden.

Bron: Oekrajinska Pravda

Wit-Russische signaalversterkers zijn uitgezet

De Russische signaalversterkers voor drones in Wit-Rusland zijn uitgeschakeld, meldt president Volodymyr Zelensky. Vorige week beschuldigde Zelensky Wit-Rusland ervan de technologie toe te staan en eiste hij dat president Aleksander Loekasjenko ze zou verwijderen. 'Binnen een week, anders doen we het zelf.'

'Ik weet niet of de signaalversterkers zijn ontmanteld, maar ze werken niet meer', zei Zelensky in Oekraïense media. De apparatuur zou zijn gebruikt om Rusland te helpen bij aanvallen op Oekraïne. De grenswacht gaf gisteren aan dat er geen significante activiteit van Russische drones meer werd waargenomen.

Bronnen: BNR Nieuwsradio, Oekrajinska Pravda

woensdag 24 juni 2026

Oekraïners willen ruzie met Polen snel opgelost

Vrijwel alle Oekraïners willen dat een positieve draai wordt gegeven aan de steeds weer oplaaiende conflicten over wat zich tussen hun land en Polen afspeelde. Uit een peiling van het onderzoeksbureau KIIS blijkt dat negen van de tien Oekraïners er zo in staan. Een meerderheid (57 procent) vindt dat elk land z'n eigen helden moet kunnen vereren. Er is volgens KIIS geen anti-Pools sentiment onder de Oekraïners.

Het gaat dan om de etnische zuiveringen tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog en de eerste jaren erna toen de Oekraïense grens naar het westen verschoof ten koste van Polen dat ook naar het westen verschoof, maar dan ten koste van Duitsland. 

Het had een grote volksverhuizing tot gevolg. Oekraïense nationalisten vermoordden op grote schaal Poolse inwoners, Poolse nationalisten deden dat op een kleinere schaal. Er was de afgelopen jaren veel te doen over de massagraven in West-Oekraïne (Gallicië), maar inmiddels is er toestemming om lichamen op te graven zodat de slachtoffers geïdentificeerd kunnen worden. 

Recent sloeg de vlam opnieuw in de pan toen president Volodymyr Zelensky toestemming gaf om een legereenheid de naam Helden van het Oekraïense verzetsleger te geven. Zelensky verdedigde dit besluit door op te merken dat de soldaten van de betreffende eenheid zelf met het voorstel kwamen en dat hij niet in wilde gaan tegen de wil van soldaten die aan het front hun land dienen.

Het was tegen het zere been van de conservatieve Poolse president Karol Nawrocki die Zelensky uit protest de hoge onderscheiding Orde van de Witte Adelaar afpakte. Daarna besloten onder meer oud-president Viktor Joestsjenko, minister Andrii Sybiha van Buitenlandse Zaken en Zelensky's stafchef Kyrylo Boedanov hun Poolse onderscheidingen eveneens terug te geven. Zelensky postte zondag op sociale media foto's van het verzendklaar maken van de 
onderscheiding naar Warschau.

De Poolse premier Donald Tusk moet Nawrocki's besluit nog wel goedkeuren, wat waarschijnlijk niet gebeurt. Tusk en Nawrocki staan niet bepaald bekend als politieke vrienden. Morgen en vrijdag is in de Poolse stad Gdansk de Herstelconferentie voor Oekraïne. Zelensky laat daar verstek gaan en wordt vervangen door premier Joelia Svyrydenko. De Poolse president Nawrocki is er overigens ook niet: hij heeft van de organisatoren geen uitnodiging gekregen.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto: Zelensky/X

Het Kremlin voelt zich in steek gelaten door de VS

Het Kremlin voelt zich in de steek gelaten door de Verenigde Staten. Dat wordt steeds duidelijker door uitlatingen van mensen uit de kring rond president Vladimir Poetin. Eert was het zijn adviseur Joeri Oesjakov die er op wees dat het 'fundamentele vertrouwen van Anchorage' is verdampt en nu begin ook onderminister van Buitenlandse Zaken Sergej Rjabkov over de afspraak die Poetin vorig jaar augustus in Alaska met de Amerikaanse president Donald Trump gemaakt zou hebben dat de VS er bij Oekraïne op aandringen op z'n minst de Donbas zou moeten afstaan.

'We zien Washington nu opschuiven naar de anti-Russische houding van met name het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk', zei Rjabkov tegen de nieuwssite Izvestia. Het Russische leger maakt nog amper vorderingen in Oekraïne en de onderhandelingen over een staakt-het-vuren liggen al stil sinds februari, ook door de oorlog in het Midden-Oosten die nu alle Amerikaanse aandacht opeist. 

Sinds de G7-topontmoeting begin vorige week in het Franse Evian klinkt de verontrusting over een veranderde Amerikaanse houding door in de uitlatingen vanuit het Kremlin. De leiders van de G7 besloten tot meer energiesancties tegen Rusland en meer militaire steun voor Oekraïne. 

Trump zou volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky onder de indruk zijn geweest hoe de aanval op de olieraffinaderij in Moskou in z'n werk is gegaan en hij zou tegen Zelensky hebben gezegd dat die 'doortastender' moet optreden. De zure conclusie van Rjabkov: 'De regering-Trump loopt op deze manier weg van de dialoog die het met ons was begonnen.' 

Ook minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov deed gisteren tijdens een ontmoeting met ambassadeurs in Moskou een duit in het zakje door op te merken dat de VS 'niet langer een objectieve bemiddelaar lijkt te zijn'. En Poetin? Die gaf gisteren aan dat hij wel weer wil onderhandelen, maar dan met als uitgangspunt wat er in maart 2022 in Istanboel op tafel lag. Wat in feite neer kwam op een volledige overgave van Oekraïne. Maar toen stonden de zaken er voor Rusland veel beter voor dan nu en moest het offensief nog beginnen waarmee Oekraïne in snel tempo veel terrein wist te heroveren op de Russen.

Bronnen: The Kyiv Independent en Oekrajinska Pravda, foto: Kremlin.ru