woensdag 24 juni 2026

Het Kremlin voelt zich in steek gelaten door de VS

Het Kremlin voelt zich in de steek gelaten door de Verenigde Staten. Dat wordt steeds duidelijker door uitlatingen van mensen uit de kring rond president Vladimir Poetin. Eert was het zijn adviseur Joeri Oesjakov die er op wees dat het 'fundamentele vertrouwen van Anchorage' is verdampt en nu begin ook onderminister van Buitenlandse Zaken Sergej Rjabkov over de afspraak die Poetin vorig jaar augustus in Alaska met de Amerikaanse president Donald Trump gemaakt zou hebben dat de VS er bij Oekraïne op aandringen op z'n minst de Donbas zou moeten afstaan.

'We zien Washington nu opschuiven naar de anti-Russische houding van met name het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk', zei Rjabkov tegen de nieuwssite Izvestia. Het Russische leger maakt nog amper vorderingen in Oekraïne en de onderhandelingen over een staakt-het-vuren liggen al stil sinds februari, ook door de oorlog in het Midden-Oosten die nu alle Amerikaanse aandacht opeist. 

Sinds de G7-topontmoeting begin vorige week in het Franse Evian klinkt de verontrusting over een veranderde Amerikaanse houding door in de uitlatingen vanuit het Kremlin. De leiders van de G7 besloten tot meer energiesancties tegen Rusland en meer militaire steun voor Oekraïne. 

Trump zou volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky onder de indruk zijn geweest hoe de aanval op de olieraffinaderij in Moskou in z'n werk is gegaan en hij zou tegen Zelensky hebben gezegd dat die 'doortastender' moet optreden. De zure conclusie van Rjabkov: 'De regering-Trump loopt op deze manier weg van de dialoog die het met ons was begonnen.' 

Ook minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov deed gisteren tijdens een ontmoeting met ambassadeurs in Moskou een duit in het zakje door op te merken dat de VS 'niet langer een objectieve bemiddelaar lijkt te zijn'. En Poetin? Die gaf gisteren aan dat hij wel weer wil onderhandelen, maar dan met als uitgangspunt wat er in maart 2022 in Istanboel op tafel lag. Wat in feite neer kwam op een volledige overgave van Oekraïne. Maar toen stonden de zaken er voor Rusland veel beter voor dan nu en moest het offensief nog beginnen waarmee Oekraïne in snel tempo veel terrein wist te heroveren op de Russen.

Bronnen: The Kyiv Independent en Oekrajinska Pravda, foto: Kremlin.ru

Oekraïne valt twee fabrieken aan in de Oeral

Oekraïne heeft afgelopen nacht een gasverwerkingsfabriek en een heliumfabriek aangevallen bij de stad Orenberg in de Oeral. De aanval werd uitgevoerd in samenwerking met Zwarte Vonk, een Russische verzetsbeweging. De Orenburg Gasverwerkings Fabriek is een van de grootste in Rusland. Er wordt aardgas gezuiverd zodat het een hogere calorische waarde krijgt. De fabriek heeft een productiecapaciteit van 45 miljard kubieke meter aardgas per jaar.

De Orenburg Helium Fabriek is een van de belangrijkste productiebedrijven van helium, met een capaciteit van 8,8 miljoen kubieke meter helium per jaar. Helium wordt gebruikt de high tech, ook bij de productie van raketten. Ooggetuigen melden op sociale media dat bij beide bedrijven brand is uitgebroken.

Inmiddels is ook wat meer bekend geworden over de aanvallen die Oekraïne afgelopen nacht uitvoerde op doelen op de Krim. Op de vliegbasis Saky zijn twee hangaars vernield en bij Kertsj twee onderdelen van een S-400 en van twee Pantsir-S1 luchtverdedigingssystemen. Het is al de vierde Pantsir-S1 die door de Alfa-eenheid van de staatsveiligheidsdienst SBOe is aangevallen. 

'De Russische bezetters raken de controle kwijt over het luchtruim boven de Krim. Elk vernield luchtverdedigingssysteem en elk aangevallen vliegbasis opent nieuwe mogelijkheden voor volgende Oekraïense aanvallen op de militaire infrastructuur van de Russen', licht de SBOe de aanvallen toe. 

Bron: Oekrajinska Pravda, foto: vliegbasis Saky

Sevastopol zonder stroom na droneaanvallen

De havenstad Sevastopol zit zonder elektriciteit na een Oekraïense droneaanval afgelopen nacht. Er werd een serie zware explosies gehoord op de Krim. De elektriciteitscentrale Balaklava, een van de belangrijkste op het door Rusland bezette schiereiland, blijkt het belangrijkste doelwit. 

Het is niet duidelijk hoe groot de schade is, maar de Russische gouverneur Michail Razvozjajev is strijdbaar. 'We laten ons niet intimideren door stroomuitval. We hebben al erger meegemaakt en we zullen dit ook doorstaan', meldt hij op Telegram. Gisteren was op de helft van de Krim geen elektriciteit vanwege Oekraïense aanvallen op de energievoorzieningen. 

Afgelopen nacht werden volgens het Telegramkanaal Krymsky Veter ook explosies waargenomen in Bachtsjysaraj, Kertsj en bij Mount Petri, waar een radarstation van de Russische ruimtevaartorganisatie is gevestigd en een bataljon van de luchtverdediging.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto: Krymsky Veter/Telegram

dinsdag 23 juni 2026

Poetin geeft opdracht om aanvallen op de Krim te stoppen

De Russische president Vladimir Poetin wil dat er een eind komt aan de Oekraïense aanvallen op de Krim. Hij heeft het kabinet en in het bijzonder het ministerie van Defensie opgedragen 'om maatregelen te nemen die de gevolgen van Oekraïense aanvallen op de infrastructuur teniet doen'. 

Dat zei Poetin vanmiddag op een bijeenkomst met kabinetsleden, aldus de Russische staatspersbureaus TASS en Ria Novosti. Hij meent dat Oekraïne probeert misbruik te maken van het toeristische seizoen op het door Rusland bezette schiereiland door voor problemen met de energievoorziening te zorgen. De stranden van de Krim zijn erg populair bij de Russen, maar door de aanvallen blijven ze nu weg. 

De Oekraïense minister Mychailo Fedorov zei onlangs nog dat de Krim geïsoleerd wordt door de aanvallen. Die schrikken Russische toeristen af, maar zorgen ervoor dat de toeristen die er al zijn zo snel mogelijk weg willen. Als dat al lukt, want er is geen benzine meer te krijgen en de Krimbrug naar het Russische vasteland is om de haverklap dicht vanwege de aanvallen.

Bron: Oekrajinska Pravda

Spoorwegbrug op de Krim ligt er definitief uit

Oekraïne vernielde zondagnacht met een droneaanval de spoorwegbrug over het Noord-Krimkanaal vernield bij Rozdolne, een dorp in het oosten van de Krim, halverwege Dzhankoi en Vladislavivka. Zowel de rails als een van de brugoverspanningen werden vernield bij deze aanval. Oekraïense verzetsmensen op het schiereiland zagen gisteren toe hoe een reparatieploeg aan het werk ging. Daarop werd afgelopen nacht een nieuwe aanval gedaan, waarbij wat er nog heel was van de brug alsnog vernield. Ook werd het materieel van de spoorwegwerkers onbruikbaar gemaakt. 

'Dit was een strategisch belangrijke verbinding voor de bezetters. Hierlangs werden vrachtladingen, soldaten en militair materieel in twee richtingen getransporteerd: vanaf het Russische vasteland via de Krim om de troepen aan het zuidelijke front te bevoorraden en ook op het schiereiland zelf als onderdeel van de militaire infrastructuur daar', meldt de speciale eenheid SOF van het Oekraïense leger.

Bron: Oekrajinska Pravda

Rusland begint met gedwongen rekrutering

Het Russische leger is begonnen met een ware golf van gedwongen rekrutering van mannen, waarbij naar verluidt vooral degenen die het meest kwetsbaar zijn voor intimidatie en geen juridische bescherming genieten, het doelwit zijn. Dat meldt het Oekraïense United24Media op basis van berichtgeving van de partizanenbeweging ATESH. Mogelijk sorteert Rusland hiermee voor op een grotere mobilisatie. 

Naar verluidt heeft het Kremlin strenge regionale richtlijnen uitgevaardigd om de werving van contractsoldaten op te schroeven. En dat werkt door naar lokale autoriteiten die, bang om de hun opgelegde quota niet te halen, op hun beurt de druk op de militaire wervingsbureaus en veiligheidsdiensten opvoeren, aldus ATESH. Het gaat hierbij vooral om mannen met hoge schulden die in incassodatabases staan vermeld, en om ex-gedetineerden die onder administratief toezicht staan.

Volgens ATESH worden deze personen op grote schaal vastgehouden en gedwongen om contracten met de Russische strijdkrachten te ondertekenen. 'Deze golf is het gevolg van enorme verliezen die de bezettingsmacht aan het front heeft geleden en een nijpend tekort aan manschappen: de huidige rekruteringscijfers kunnen de verliezen niet meer opvangen', aldus ATESH.

Dergelijke berichten over toenemende rekruteringsdruk komen uit meerdere regio's door heel Rusland, wat een indicatie geeft van de omvang van deze praktijk. Het onafhankelijke Russische medium Meduza meldde op 19 juni op basis van Telegramkanalen dat de Russische autoriteiten in de stad Penza massale razzia's zouden hebben uitgevoerd, waarbij inwoners werden aangehouden en onder druk werden gezet om militaire contracten te ondertekenen.

Bron: BNR Nieuwsradio

Extra luchtverdediging bij olieraffinaderij Moskou

De luchtverdediging bij de olieraffinaderij aan de rand van Moskou is opgevoerd. Er stond al een Pantsir, een luchtverdedigingssysteem dat vergelijkbaar is met de Amerikaanse Patriot. Afgaand op online gevonden videobeelden kan worden vastgesteld dat het om drie Pantsir-systemen gaat, op pakweg 300 meter van elkaar. De Pantsirs zijn geplaatst op viaducten over de ring om Moskou. 

De olieraffinaderij werd afgelopen week met succes door Oekraïne aangevallen met drones. De productie werd volledig stilgelegd. De raffinaderij produceerde 40 procent van de benzine voor de Russische hoofdstad en zelfs 50 procent van de diesel. Dat drie Pantsir luchtverdedigingssystemen zijn bijgeplaatst, geeft aan dat de Russen van plan zijn de productie te hervatten. 

Tegelijkertijd is het natuurlijk zo dat de Pantsirs van belangrijke en kwetsbare plekken elders zijn weggehaald, wat Oekraïne nieuwe kansen biedt om Rusland flinke slagen toe te brengen. Vorig jaar wist Oekraïne trouwens de helft van alle Russische Pantsirs uit te schakelen.

Bron: RBC-Ukraine