donderdag 18 juli 2019

Zelenski slaat advies bondgenoten in de wind

President Volodimir Zelenski.
President Volodimir Zelenski heeft tegen de wens van de westelijke bondgenoten in vorige week toch besloten om zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin te bellen. In een videoboodschap op zijn Facebookpagina zegt Zelenski dat hij in het landsbelang heeft doorgezet. ''Wij zijn onze westelijke bondgenoten dank verschuldigd voor hun steun, maar wij moeten ook onze eigen koers varen. Daarom heb ik Vladimir Poetin gebeld. Iedereen maakte me bang voor dit gesprek, maar ik deed het voor onze mensen. Waarom zou ik bang moeten zijn als ik de waarheid aan mijn zijde heeft.''

Volgens Zelenski had het gesprek tot resultaat dat de Russische president zelf een gevangenenruil 'all for all' voorstelde. ''Ik heb hem gezegd dat ik met alle plezier wilde accepteren, maar dat ik het wel als een probleem zag dat de gevangenenlijst van de separatisten verschilde van die van ons. We gaan zeker akkoord met 'all for all' als wordt begonnen met het vrijlaten van de mensen die in Rusland, op de Krim gevangen zitten, te beginnen met de zeelieden. Het lijkt me een een goede stap om weer tot een dialoog te komen en een flinke stap in de richting van het beëindigen van de oorlog.''

Zelenski zegt de kritiek niet te begrijpen dat directe gesprekken, dus zonder tussenkomst van de westelijke bondgenoten, met de Russische president over het vrijlaten van gevangenen en het beëindigen van de oorlog alleen maar tot problemen kunnen leiden vanwege de onervarenheid van de Oekraïense president. ''Iedereen zegt dat, moge God verhoeden, dat directe onderhandelingen met Rusland er toe leiden dat de sancties worden opgeheven. Ik ben er echter zeker van dat die sancties niet zijn opgelegd omdat ik met de president van de Russische Federatie heb gesproken, maar omdat zij de Krim van ons hebben afgenomen en de separatisten in de Donbas steunen.''

Bron: Ukrinform

Geen opmerkingen: