zondag 21 april 2019

Zelenski over Minsk: 'Nieuwe start, andere mensen'

Volodimir Zelenski heeft vanavond tegenover journalisten toch wat meer informatie gegeven over wat hij als president van plan is. Over de oorlog in Oost-Oekraïne merkte hij op dat overleg in het zogenoemde Normandische format (met Rusland, Duitsland en Frankrijk) wordt voortgezet, evenals de onderhandelingen in Minsk. ''We willen wel een nieuwe start maken, met andere mensen. We willen alles in het werk stellen om het oorlogsgeweld te stoppen. We moeten onze jongens weer levend thuis zien te krijgen. Los daarvan moeten we alle krijgsgevangen genomen mensen terug krijgen.'' Zelenski kondigde ook een 'informatieoorlog' aan om de oorlog te laten stoppen, wat dat ook mag inhouden.

Zelenski is gewend Russisch te spreken, hij is de Oekraïense taal nog amper machtig. Maar: ''De grondwet schrijft voor dat ik als president op moet komen voor onze nationale taal. Dat ga ik doen.''

Over de huidige president Petro Porosjenko zei Zelenski: "Hij heeft mij zijn steun toegezegd. Als ik die nodig heb, dan zal ik hem bellen. Of ik hem een officiële functie ga geven? Als het volk dat wil, dan kan dat. Maar laten we eerst eens kijken of er nieuwe mensen voor zijn.'' P

Procureur-generaal Joeri Loetsenko kan het in ieder geval vergeten, daar was Zelenski duidelijk over. ''Hij is van de oude garde. We willen vernieuwing, en Loetsenko is niet de enige die moet vertrekken.'' Ook de generale staf van het Oekraïense leger gaat er snel anders uitzien. ''Ik mag hun namen nog niet noemen, maar het generaals die hun werk nu al goed doen.''

Bronnen: Kyiv Post, Interfax

Geen opmerkingen: