zondag 21 april 2019

Zelenski: 'Ex-Sovjetlanden, kijk naar ons!'

Volodimir Zelenski heeft na het bekend worden van de drie exit-polls meteen de overwinning opgeëist, want dat kan natuurlijk niet meer misgaan. Het lijkt de grootste overwinning van een president te worden sinds Oekraïne onafhankelijk werd in 1991. ''Ik beloof alle Oekraïners: ik zal jullie niet in de steek laten'', aldus Zelenski die er aan toevoegde: ''Dit wil ik nog zeggen tegen alle post-Sovjetlanden: kijk naar ons. Alles is mogelijk.'' Daarna vertrok hij, als inmiddels gebruikelijk vragen van journalisten negerend.

Huidig president Petro Porosjenko heeft zijn verlies inmiddels toegegeven. ''Ik laat het presidentschap straks achter me, maar ik verlaat de politiek niet'', beloofde hij. De winnaar van vandaag kan een telefoontje tegemoet zien waarin Porosjenko hem feliciteert. ''Ik wil hem ook zeggen dat ik en mijn team hem zullen steunen bij elk besluit dat ons land dichterbij de Europese Unie en de NAVO brengt.''
 
Porosjenko citeerde de Britse premier Churchill: "Geef nooit toe. Geef nooit toe. Nooit, nooit, nooit, nooit - in niets, groot of klein, veel of weinig - geef nooit toe, behalve aan overtuigingen van eer en gezond verstand.''

Bronnen: Interfax, Kyiv Post

Geen opmerkingen: