zondag 14 april 2019

Geen Zelenski, Porosjenko krijgt alle ruimte

Bij het Olympisch Stadion. Foto: Kateryna Kruk, Twitter.
Het mag geen verrassing heten dat presidentskandidaat Volodomir Zelenski vanmiddag niet is komen opdagen in het Olympisch Stadion voor een debat met president Petro Porosjenko. Voor het 'debat' - nu meer een toespraak van Porosjenko - is overigens niet gekozen voor het 70.000 zitplaatsen tellende stadion, maar voor een aangrenzende conferentiezaal.

Porosjenko heeft Zelenski 45 minuten de tijd gegeven om toch nog te komen. Buiten wacht een grote menigte aanhangers van de huidige president die nu alle ruimte krijgt om zijn rivaal aan te vallen. ''Zelenski, kom hier!, klinkt het vanuit de menigte.

 ''Ik ben hier voor een debat. Als Volodomir Zelenski zich voor het volk verstopt, als hij opnieuw niet durft verschijnen, dan zal ik hem tot aan de verkiezingen elke dag op elke zender uitnodigen om met mij in debat te gaan. Zodat het hele land kan zien wie hun president is voor de komende vijf jaar'', aldus Porosjenko die hem vervolgens uitnodigde om morgenochtend met hem te debatteren in de studio van tv-zender ICTV.

Over de afgelopen vijf jaar merkte Porosejnko op dat er bij zijn aantreden nog helemaal geen sprake was van hervormingen, anders dan nu. ''Inmiddels hebben we een vrijhandelsverdrag met Europa, we werken er aan om voor onze energie niet langer afhankelijk te zijn van het buitenland, van Rusland in het bijzonder. We zijn ook het land geworden met een van de beste legers op het continent.''

Over een volgende ambtsperiode: ''Ik heb de uitslag van de eerste ronde van de presidentsverkiezingen grondig geanylseerd. In mijn tweede ambtstermijn wil ik werken met jonge leiders met een grote achterban.''

Bronnen: Hromadske, Twitter

Geen opmerkingen: