maandag 8 april 2019

Ontslagen gouverneur Odesa weigert weg te gaan

Gouverneur Maksim Stepanov van de provincie Odesa is vanmorgen ontslagen door president Petro Porosjenko. Hij wordt opgevolgd door de 46-jarige Sergi Parashtsjenko, sinds vorige maand al plaatsvervangend gouverneur. Stepanov heeft inmiddels laten weten dat hij zijn ontslag niet accepteert omdat de president zijn boekje te buiten is gegaan.

''Ik kreeg eerst het verzoek om mijn ontslagbrief te schrijven. Dat heb ik geweigerd, want ik heb mijn werk goed gedaan. De verkiezingen verliepen hier zonder problemen, zonder inmenging van de overheid om een bepaald resultaat te verkrijgen'', zei Stepanov vanmiddag op een inderhaast belegde persconferentie. Hij legt wel een verband met de verkiezingen van ruim een week geleden, namelijk dat hem wordt verweten dat hij te weinig heeft gedaan om president Porosjenko aan meer stemmen te helpen.

Stepanov vindt dat het presidentiële decreet om hem te ontslaan in strijd is met de grondwet. Stepanov is vastbesloten om op zijn post te blijven die hij sinds 2017 bezet nadat Micheil Saakasjvili door Porosjenko was ontslagen.

Sergi Parahtsjenko werd in 1972 geboren in Vinogradivka, een plaats in de provincie Odesa. Hij was directeur van een agrarisch productiebedrijf, daarna leidde hij een agrarisch bedrijf. Vorige maand werd hij benoemd tot plaatsvervangend gouverneur. Stepanov heeft banden met mensen uit de omgeving van ex-premier Arseni Jatsenjoek.

Bronnen: Unian, 112.ua

Geen opmerkingen: