woensdag 19 juni 2019

Medvedtsjoek ziet Rusland niet als agressor

Viktor Medvedtsjoek.
Oligarch Viktor Medvedtsjoek beschouwt Rusland niet al agressor jegens Oekraïne, zegt hij in een interview met BBC Rusland. ''Zestig procent van mijn landgenoten zien Rusland als de agressor. Of ik dat ook zo zie? Nee, ik behoor tot de mensen die het daar niet mee eens zijn'', zegt de voorzitter van het Oppositieplatorm/Voor het Leven die bekend staat als een huisvriend van de Russische president Vladimir Poetin.

Medvedtsjoek vindt wel dat de door Rusland bezette Krim bij Oekraïne hoort. Over Poetin zegt hij dat die logischerwijs voor z'n eigen land op komt. ''Zoals ik dat, als Oekraïner, ook doe voor mijn land.''

Hij zegt in het interview ook dat de Oekraïense president Volodimir Zelenski geen idee heeft hoe hij het oorlogsconflict in het oosten van het land moet oplossen. Medvedtsjoek zegt het zelf wel te weten en hij verwijst naar het voorstel dat hij zelf heeft gedaan, namelijk dat de separatisten verregaande autonomie krijgen binnen Oekraïne. Een voorstel dat in Moskou met instemming is ontvangen. Medvedtsjoek krijgt zelf geen kans meer om te bemiddelen, want Zelenski is niet van plan om hem daarvoor te vragen.

Bron: Ukrainian News

Geen opmerkingen: