donderdag 26 september 2019

Zelenski staat volledig achter telefoongesprek Trump

Volodimir Zelenski en Donald Trump.
Foto: presidentiële website Zelenski.
President Volodimir Zelenski staat achter de woorden staat die hij sprak tijdens het telefoongesprek van 25 juli met de Amerikaanse president Donald Trump. Op een gezamenlijke persconferentie met Trump in New York zei Zelenski dat hij dankbaar is voor de hulp die zijn land heeft ontvangen van de lidstaten van de Europese Unie, maar dat het telefoongesprek plaats had ''in een moeilijke tijd'' direct nadat werd besloten dat Rusland weer volwaardig lid kon worden van de parlementaire vergadering van de Raad van Europa en waarin het niet maar lukte om de aanleg van de Nord Stream 2 te dwarsbomen.

''Ik sta achter elk woord dat ik toen heb uitgesproken. Ik heb vaak mijn dank uitgesproken, ik dank en ik blijf de Europese partners bedanken voor hun steun'', aldus Zelenski. ''Ik wil van niemand kwaad spreken, maar ik sprak de waarheid omdat de het besluit om Rusland weer toe te laten bij de Raad van Europa genomen is door de Europese landen. De Nord Stream 2 een grote bedreiging vormt voor onze energieveiligheid. Mijn persoonlijke visie is dat de aanleg van de Nord Stream 2 gaat over het geleidelijk opheffen van de sancties tegen Rusland. Maar verder kan ik Europa alleen maar bedanken., want de lidstaten van de EU helpen ons van alle kanten.''

Bron: Unian

Geen opmerkingen: