zaterdag 11 mei 2019

Zelenski vraagt parlement om Porosjenko te stoppen

Aankomend president Volodimir Zelenski.
Aankomend president Volodimir Zelenski vindt dat het parlement zijn wens moet honoreren om volgende week zondag beëdigd te worden. In een videoboodschap herinnert hij de parlementsleden aan de eed die ze hebben afgelegd om het land en alle Oekraïners te dienen. ''Tot nu toe bent u vooral bezig geweest met het behartigen van jullie eigen belangen. U vreest voor wat er gebeurt als het parlement wordt ontbonden en daarom schuift u de dag van mijn inauguratie voor u uit.''

In tegenstelling tot de aarzelende of onwillige parlementsleden handelt vertrekkend president Petro Porosjenko momenteel, zo voert Zelenski aan. ''Hij plaatst zijn mensen in de legerleiding, in de directie van de publieke omroep. Hij benoemt nieuwe rechters aan het Hooggerechtshof, waaronder een advocaat van Roshen. Porosjenko heeft meer dan twintig militairen gepromoveerd tot generaal, waaronder degenen die verantwoordelijk waren voor de veiligheid van de door branden en explosies verwoeste munitiedepots van Balaklia, Itsjnia, Kalinovka en Svatov. Hij heeft ook Hritsjak, de directeur van de staatsveiligheidsdienst tot Held van Oekraïne uitgeroepen. Ik begrijp echter dat het zinloos is om met een man te werken die zegt dat hij ons wil helpen, maar die stiekem z'n middelvinger naar ons opheft.''

Zelenski vergelijkt Porosjenko met een ongemanierde toerist in een Egyptisch hotel. ''Hij gaat morgen naar huis, z'n koffer is ingepakt, de kamer is schoon en ieder ander zou rustig wachten op vervoer naar het vliegveld. Porosjenko niet. Hij blijft maar doorgaan, neemt de handdoeken, slippers en alles wat hij maar kan pakken. Ik vraag hem nu om de sleutel af te geven, de minibar af te rekenen en weg te gaan. Op weg naar de douane en de paspoortcontrole.''

De nieuwgekozen president wil dat daar snel een einde aan komt en dringt nogmaals aan op een snelle beëdiging. ''Ik vraag dit niet voor mezelf, maar voor de Oekraïense bevolking die mij - en u - heeft gekozen. U moet er voor zorgen dat ik mijn werk kan doen.''

Bron: 112.ua

Geen opmerkingen: