vrijdag 10 mei 2019

Saakasjvili wil adviseur president Zelenski worden

Saakasjvili in Amsterdam. Foto: Facebookpagina Saakasjvili.
Micheil Saakasjvili wil adviseur worden van de nieuwgekozen Oekraïense president Volodimir Zelenski, maar eigenlijk heeft de voormalige president van Georgië zijn zinnen gezet op een terugkeer naar zijn moederland. ''Ik heb grote plannen met dat land'', zegt Saakasjvili in een interview met de Wit-Russische tv-zender Belsat.

''Oekraïne zie ik als mijn thuis, maar ik wil vooral Georgië gaan redden. Daarom ga ik eerst naar Kyiv, en dan door naar Tbilisi'', aldus de man die begin vorig jaar door vertrekkend president Petro Porosjenko eerst zijn Oekraïense staatsburgerschap kwijtraakte en vervolgens tot tweemaal toe het land werd uitgezet als ongewenste vreemdeling.

Via Polen reisde Saakasjvili in februari vorig jaar naar Nederland, waar hij een verblijfsvergunning kreeg vanwege gezinshereniging. Hij is getrouwd met de Nederlandse Sandra Roelofs met wie hij twee zoons heeft. Hij had eigenlijk al het plan om direct na de eerste ronde van de presidentsverkiezingen naar Kyiv af te reizen, maar durfde dat kennelijk toch niet aan.

Saakasjvili verwacht weer welkom te zijn als Zelenski eenmaal officieel president is. Zelenski noemde hem eerder een echte diplomaat die een belangrijke positie in de Oekraïense regering zou kunnen innemen. Ook zou de nu stateloze Saakasjvili zijn Oekraïense paspoort terug moeten krijgen. In 2016 gaf hij namelijk zijn Georgische nationaliteit op om gouverneur van Odesa te kunnen worden.

Bron: Unian

Geen opmerkingen: