zondag 3 maart 2019

Geen Maruv, geen Oekraïne naar Songfestival

Oekraïne doet dit jaar niet mee aan het Eurovisiesongfestival vanwege een conflict tussen zangeres Maruv en de publieke omroep. De ruzie is politiek geladen. De 27-jarige Anna Korsun, die optreedt onder de artiestennaam Maruv, won vorig weekeinde de nationale voorronde voor het Songfestival. Direct na de winst kwam ze onder vuur te liggen van politici, omdat ze regelmatig optreedt in Rusland.

De Oekraïense omroep UA:PBC wilde daarom dat Korsun een contract zou ondertekenen, dat het haar tijdelijk zou verbieden om in Rusland op te treden. Maruv noemde het contract "censuur" en weigerde te tekenen. "Ik ben een Oekraïens staatsburger, die hier belasting betaalt en ik houd van dit land met heel mijn hart", schreef ze op Facebook. "Maar ik weiger leuzen uit te dragen en mijn deelname te gebruiken voor de eer en glorie van onze politici."

Volgens de omroep is de deelnemer aan het Songfestival een culturele ambassadeur voor het land. UA:PBC heeft nog geprobeerd andere artiesten te polsen voor het Songfestival, maar die weigeren Korsun te vervangen. Daarop besloot UA:PBC de hele deelname te schrappen "uit respect voor de keuze van de kijker". De publieke omroep is intussen nog een stap verder gegaan: als het Eurovisiesongfestival gewonnen wordt door Rusland, dan doet Oekraïne niet mee aan de daaropvolgende editie.

Bronnen: NOS, Unian

Geen opmerkingen: