donderdag 14 maart 2019

Grensbewaking Oekraïne waarschuwt Saakasjvili

De Oekraïense autoriteiten zijn niet van plan om Micheil Saakasjvili het land binnen te laten. ''Daar is geen enkele reden toe'', heeft woordvoerder Oleh Slobodjan van de Grensbewaking gezegd tegen het persagentschap Unian. De Georgische ex-president kondigde eerder deze week aan dat hij op maandag 1 april terug wil naar Oekraïne. Dat ligt moeilijk, aangezien hij in februari vorig jaar Oekraïne als ongewenste vreemdeling moest verlaten, nadat hem eerder al het Oekraïense staatsburgerschap was ontnomen. Hij mag nog twee jaar het land niet in.

Saakasjvili is echter vastbesloten om over twee weken al terug te keren. ''Ik heb een e-ticket voor 1 april. Vanuit Warschau vlieg ik naar Kyiv, waar ik om 14.05 uur aankom op de luchthaven Borispil. Ik heb die ticket gekocht omdat ik er zeker van ben dat Porosjenko de tweede ronde van de verkiezingen niet haalt.''

Daarmee geeft Saakasjvili aan dat hij verwacht na een nederlaag van zijn voormalige vriend en huidige vijand toch het land in mag. Haalt Porosjenko op zondag 31 maart wél de tweede ronde van de presidentsverkiezingen dan zal de inmiddels beruchte onruststoker Saakasjvili er alles aan willen doen om hem van de eindoverwinning af te houden. Al is het alleen al door tevergeefs aan de Oekraïense toegangspoort te rammelen.

Bron: Unian

Geen opmerkingen: