donderdag 7 december 2023

Video: Sint Nicolaasfeest en Dag van het Leger


Voor het eerst vielen de viering van de geboortedag van Sint Nicolaas em de Dag van het Oekraïense Leger gisteren samen. Dat komt omdat de Orthodoxe Kerk van Oekraïne de juliaanse kalender (met de feestdagen 13 dagen later) heeft verruild voor de gregoriaanse. 

Voor het Oekraïense leger was dit aanleiding om een video te publiceren 'met een warm en vriendelijk verhaal waarin kinderen hun familieleden in het leger bedanken en vragen om ons gezamenlijke huis, Oekraïne, te beschermen, en natuurlijk vragen ze Sint Nicolaas om cadeaus'. 

Journalist Natalia Boesjkovska zegt dat het dankzij de soldaten is dat kinderen het Sint Nicolaasfeest kunnen vieren. 'Met al mijn liefde voor Sint Nicolaas, maar vandaag is het de dag van de mensen die zorgen voor echte wonderen. Het is de Dag van het Oekraïense Leger. Dank aan allen die mij en mijn kinderen beschermen. Ik wens jullie kracht. 

Nooit, nee nooit mag vergeten worden wie het mogelijk maken om in eigen land van de feestdagen te genieten.  Ondanks alle voorspellingen, alle veronderstellingen en opspelende moedeloosheid weet ik dat we dit zullen doorstaan. Maar we moeten er wel voor strijden om dit wonder te laten gebeuren. Zelfs in sprookjes gebeurt er niet zonder doorzettingsvermogen.'

Bron: Oekrajinska Pravda, video: Stratcom leger Oekraïne

Geen opmerkingen: