dinsdag 12 december 2023

'Blokkades het werk van klein, luidruchtig groepje'

Het blokkeren van grensovergangen slaat nergens op. Het is geen protest van honderden, maar van enkele transportbedrijven, terwijl de aanvoerder van het proces lid is van de extreemrechtse Confederatie. Deze partij is tegen toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie. Dat schrijft Ostap Gosta op X (voorheen Twitter).

‘De grensblokkade proportioneel noch wijdverbreid’, constateert Gosta, voormalig journalist van HromadskeTV en tegenwoordig media-adviseur van het stadsbestuur van Lviv. ‘Een van de argumenten van de transportbedrijven is dat Oekraïners de banen overnemen van Poolse vervoerders, omdat zij sinds de Russische invasie zonder vergunning door Europa kunnen reizen. Polen heeft ruim 1 miljoen vrachtwagens geregistreerd, terwijl Oekraïne er tussen de 40.000 en 50.000 heeft. Het kunnen er nu ook minder zijn, want het is niet bekend hoeveel vrachtwagens zich in bezet gebied bevinden of door oorlogsgeweld zijn vernield.
 
Poolse vervoerders bezetten ongeveer 20 procent van de gehele Europese transportmarkt, terwijl Oekraïne minder dan 1 procent van dezelfde markt inneemt. Deze informatie is afkomstig van Oekraïense logistieke experts. Het is duidelijk dat deze trend niet duidt op concurrentie tussen Oekraïners en Polen. 
 
De Oekraïense regering heeft elektronische wachtrijen ingevoerd om het aantal live wachtrijen aan de Oekraïense grens vorig jaar te verminderen. En het werkte. Door nu een douaneaangifte te ondertekenen, komt de chauffeur in een elektronische wachtrij terecht. Ze hoeven niet meerdere dagen aan de grens door te brengen. Elke vervoerder, ook de Poolse, ontvangt informatie over de geschatte grensovergangstijd. 
 
De organisatoren van de grensblokkades beweren dat vrachtwagens met humanitaire goederen tankwagens met brandstoffen mogen passeren. Op videobeelden van ooggetuigen is echter te zien dat tankwagens met Oekraïens kenteken in een lange rij staan. 
 
‘Hoe moet dit worden opgelost? Het bespoedigen van de grensovergang voor lege vrachtwagens vanaf de Oekraïense kant kan gepaard gaan met het openen van verschillende grenscontroleposten met wachtrijen uit Oekraïne, zoals vroeger het geval was. Dit voorstel is relevant en heeft bestaansrecht. Het is echter slechts een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk hangt alles af van de politieke wil en het vermogen van de Poolse regering. De blokkade van de Poolse grens schaadt alle betrokken partijen, alleen Rusland profiteert ervan.’

Bron: Ostap Gosta op X

Geen opmerkingen: