zaterdag 21 juli 2018

VS wijst referendumvoorstel Donbas van Poetin af

Minister Pavlo Klimkin.
De Amerikaanse regering voelt niets voor een referendum over de toekomst van de bezette gebieden in Oost-Oekraïne. Dat heeft woordvoerder Garrett Marquis van de Nationale Veiligheidsraad laten weten nadat bekend is geworden dat president Donald Trump afgelopen maandag in Helsinki het plan voor een referendum kreeg voorgelegd door de Russische president Vladimir Poetin. Trump hield de boot toen af omdat hij tijd wilde om na te denken. Dat is inmiddels gebeurd, blijkt uit Marquis' reactie.

De Oekraïense minister Pavlo Klimkin van Buitenlandse Zaken zegt dat hij officieel geen weet heeft van het voorstel om een referendum te houden over de toekomst van de Donbas. ''Ik krijg er veel vragen over, maar ik hou me aan de regel dat ik geen commentaar geef op wat ik als minister nog niet officieel weet.''

''Maar ik kan in z'n algemeenheid wel zeggen dat niemand, echt niemand gelooft dat de inwoners van de Donbas zich onder de huidige omstandigheden, dus onder een Russische bezetting, zich vrij kunnen uiten. Daarbij komt, los van alle politieke en juridische aspecten, dat iedereen goed moet begrijpen dat Rusland geen zier geeft om de Donbas en om onze inwoners daar. Rusland wil alleen maar ons land te gronde richten. Maar dat gaat niet gebeuren!''

Bronnen: Interfax, Unian

Geen opmerkingen: