dinsdag 20 juni 2023

Bezorgdheid Biden om Russische kernwapens

Er moet volgens de Amerikaanse president Joe Biden serieus rekening mee worden gehouden dat Rusland tactische kernwapens gaat inzetten. Biden zei dit op een bijeenkomst in California met sponsoren van zijn verkiezingscampagne. 'Een jaar geleden zei ik hier dat ik me zorgen maakte over het opdrogen van de rivier Colorado. Iedereen keek me aan of ik gek was. Als ik nu zeg dat ik ongerust ben over de tactische kernwapens van Vladimir Poetin, dan kijken jullie me net zo aan. Maar het is de werkelijkheid.'

Biden noemde zaterdag de uitlatingen van de Russische president over het stationeren van de eerste tactische kernwapens in Wit-Rusland al 'volstrekt onverantwoord'. Het plaatsen van Russische kernwapens op Wit-Russisch grondgebied moet eind dit jaar voltooid zijn, aldus Poetin.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken zegt dat er nu geen signalen zijn dat Rusland voorbereidingen treft om kernwapens in te zetten.

Bron: Ukrajinska Pravda

Geen opmerkingen: