De Oekraïense luchtmacht is kritisch, om niet te zeggen afwijzend, op het voornemen om de burgerluchtvaart binnenkort te hervatten. Ryanair heeft aangekondigd vanaf eind dit jaar een beperkt aantal vluchten op Kyiv en Lviv uit te willen voeren. De Ierse vliegmaatschappij wijst op de situatie in Israel. Daar vertrekken en landen dagelijks vliegtuigen op korte afstand van de Westbank, waar met regelmaat raketten rondvliegen. Als het daar kan, dan kan het ook in Oekraïne, vinden ze bij Ryanair.
Maar de luchtmacht denkt daar heel anders over. 'Er is oorlog, er is een staat van beleg, en iedereen kan zien dat raketten en vijandelijke drones overal neer kunnen komen, in elk deel van ons land', zegt kolonel Joeri Ihnat, woordvoerder van de Oekraïense luchtmacht.
Hij erkent het belang van de burgerluchtvaart. 'We zijn blij dat vliegmaatschappijen weer naar ons toe komen. We hebben verbindingen met het buitenland nodig, maar Oekraïne is ook een groot land en dus zijn binnenlandse vluchten ook van belang.'
Ihnat wijst er op dat het moeilijk zal zijn om de passagiers te verzekeren als ze op een Oekraïense bestemming gaan vliegen onder de huidige omstandigheden. Voor Israel ligt het anders, meent hij. Dat land heeft luchtverdedigingssystemen die vrijwel het hele land bestrijken, waardoor de kans dat een vliegtuig uit de lucht wordt geschoten maar klein is.
Het heropenen van de luchthaven bij de grensstad Oezjhorod zou een optie kunnen zijn. De start- en landingsbanen zijn op Oekraïens grondgebied, maar de vliegtuigen komen aan of vertrekken via het Slowaakse luchtruim. En Slowakije maakt deel uit van de NAVO. Ook hierover is de woordvoerder van de luchtmacht duidelijk: ook deze kleine luchthaven is niet veilig genoeg. 'Rusland kan simpelweg verklaren dat Westerse wapens via deze luchthaven Oekraïne binnen komen, waardoor een raketaanval gerechtvaardigd is in hun ogen.'
Bronnen: Interfax, Ukrajinska Pravda
Geen opmerkingen:
Een reactie posten