maandag 28 januari 2019

Vakartsjoek niet verkiesbaar, Nadia Savtsjenko wél

Svjatoslav Vakartsjoek.
Svjatoslav Vakartsjoek heeft definitief duidelijkheid verschaft over het al dan niet deelnemen aan de presidentsverkiezingen. De leadzanger van de populaire band Okean Elzy doet niet mee. ''Ik wil wel graag voor verandering zorgen in ons land, maar niet als president. Ik vind dat ik in spijkerbroek meer voor mijn land kan doen dan met een stropdas om.'' Vakartsjoek dook maanden geleden ineens in de peilingen op en hij behoorde meteen tot de best scorende kandidaten. Politieke ervaring had hij al opgedaan toen hij direct na de Oranjerevolutie in het parlement werd gekozen. Hij hield het daar echter maar enkele maanden uit. De muzikant was lange tijd onduidelijk over nieuwe politieke aspiraties. Nu is dat anders. ''Om aan alle twijfel een einde te maken: ik, Svjatoslav Vakartsjoek, verklaar hierbij dat ik niet mee doe aan de presidentsverkiezingen'', zegt hij in een videoboodschap aan zijn fans.

Nadia Savtsjenko doet wél mee, zo heeft de vrijwilligersorganisatie Opora bekend gemaakt. Het nieuws is inmiddels bevestigd door haar zus Vira. Savtsjenko zit al bijna een jaar in voorarrest op verdenking van het voorbereiden van een bloedige aanslag tegen zowel president Petro Porosjenko als het parlement.

President Porosjenko maakt waarschijnlijk morgen zijn kandidatuur bekend. Officieel dan, want hij is feitelijk al enkele weken op verkiezingstoernee.

Bron: 112.ua, foto Vakartsjoek: open bron

Geen opmerkingen: