De haven van Marioepol heeft afgelopen jaar 10 procent minder vracht verwerkt dan in 2017. Ten opzichte van de situatie in 2014, toen het vervoer van industriële producten uit het bezette deel van de Donbas wegviel, draaide de 22 ligplaatsen tellende haven nog maar op 28 procent. Afgelopen jaar werd 5,3 miljoen ton aan vracht verwerkt.
Daarbij kwam dat na het gereedkomen van de brug over de Straat van Kertsj nog eens veel aanvoer wegviel omdat de brug te laag is voor drie van de tien schepen die de haven van Marioepol tot dan aan deden. Voeg daarbij ook nog de Russische 'inspecties' van schepen van en naar de Oekraïense havens aan de Zee van Azov en het negatieve beeld is compleet.
Toch wordt het plan doorgezet om fors te investeren in de havens van Marioepol en Berdjansk, de tweede grote havenstad aan de Zee van Azov die 85 kilometer westwaarts ligt. Eergisteren werd een aanbestedingsprocedure in gang gezet voor het uitbaggeren van beide havens. Daarmee is een investering gemoeid van 27,8 miljoen euro.
Bron: Unian
Geen opmerkingen:
Een reactie posten