maandag 28 augustus 2023

Zelenski: 'Corruptie in oorlogstijd is landverraad'

President Volodimir Zelenski wil corruptie in oorlogstijd bestraffen als landverraad. Hij komt binnenkort met een voorstel van deze strekking. 'Ik weet nog niet of het parlement dit voorstel steunt, maar ik kom er zeker mee. Omdat we een democratie zijn. Het is erg belangrijk dat we niet van het ene naar het andere corruptiegeval gaan, maar dat we het rechtssysteem veranderen.'

Op de vraag of het strenger bestraffen van corruptie, zeker waar het het leger betreft, nog in werking kan treden voordat de oorlog over is, antwoordt dat hij 'dat we allemaal willen dat de oorlog zo snel mogelijk ten einde is, maar we gaan dit wel zo snel mogelijk invoeren'. Nog deze week krijgt het parlement de wetswijziging voorgelegd. 'En dan is het aan het parlement om te beslissen.'

Wie voor landverraad wordt berecht, komt achter de tralies. Zelenski: 'We gaan niemand doodschieten, we zijn geen Stalinisten. Als het bewijs er is, dan belandt deze persoon in de gevangenis.'

Of Zelenski bereid is om de corruptie binnen zijn eigen team aan te pakken? 'Er zijn voor mij geen mensen binnen of buiten het team. Er zijn alleen eerlijke en oneerlijke mensen. Als er bewijs is dat iemand oneerlijk is, dan wordt hij of zij ontslagen. Geen twijfel mogelijk. Ik wil daar ook niet over nadenken, want ik heb wel wat anders aan mijn hoofd.'

De nieuwssite Oekrajinska Pravda meldt op basis van bronnen bij het anticorruptie-bureau NABOe dat corruptiegevallen waarbij het gaat om meer dan 24 miljoen hrivna (600.000 euro) worden behandeld door de staatsveiligheidsdienst SBOe. Bij lagere bedragen blijven zaken bij de NABOe.

Bron: Oekrajinska Pravda, foto: website president

Geen opmerkingen: