woensdag 14 augustus 2019

Ontslagen onderhandelaar vindt dat Zelenski te veel vertrouwen heeft in Poetin

Roman Bezsmertni, de gisteren ontslagen onderhandelaar, vindt dat president Volodimir Zelenski er ten onrechte op vertrouwt dat hij wel tot zaken kan komen met de Russische president Vladimir Poetin. Niet alleen de president, maar ook zijn naaste medewerkers en de pas gekozen parlementsleden van Zelenski's partij Dienaar van het Volk hebben onvoldoende zicht op wat zich afspeelt in en rond de Donbas en wat de risico's zijn voor Oekraïne.

''Ik heb echt geprobeerd om ze te helpen en ik weet voor honderd procent zeker dat Zelenski graag vrede wil, maar hij heeft het verkeerde idee opgevat dat Poetin wel eens een bondgenoot zou kunnen zijn. Dat is een levensgevaarlijke veronderstelling'', zei Bezsmertni gisteravond in een interview met 24TV. Dienaar van het Volk wil ook graag vooruitgang boeken, maar dan wel zonder voldoende op de hoogte te zijn van wat er speelt.

Bezsmertni zegt zijn ontslag als onderhandelaar in Minsk te accepteren. ''De president heeft daartoe het recht en daarvan heeft hij gebruik gemaakt.'' Hij zoekt de reden niet alleen omdat hij publiekelijk zei dat het onderhandelingsproces opgeschort had moeten worden nadat vier Oekraïense soldaten werden gedood bij een mortieraanval van door Rusland aangestuurde rebellen. ''Het gaat ook om mijn opvattingen over hoe we dit oorlogsconflict moeten oplossen. Ik heb onder vijf presidenten gediend en ik had graag gezien dat de huidige president niet vervalt in de fouten van zijn voorgangers.''

De diplomaat, die eerder vicepremier en ambassadeur in Wit-Rusland was, zei ook dat hij in de afgelopen twee maanden een plan heeft opgesteld om vooruitgang te boeken in de Donbas. Ik stond op het punt om met dit plan naar buiten te komen.'' Hij laat dat nu maar achterwege, omdat er toch geen vertrouwen meer in hem is.

Bron: Interfax

Geen opmerkingen: