zaterdag 24 december 2022

Rutte: hulp aan Oekraïne ook voor onze veiligheid

Premier Mark Rutte ziet de expansiedrift van Rusland als een dreiging voor alle NAVO-landen. In een interview met De Telegraaf zegt hij dat de hulp die Nederland geeft moet 'voorkomen dat ons land onveilig wordt. Als we ons hier niet tegen verzetten wordt dit een risico voor het hele NAVO-gebied.'

Het kabinet besloot gisteren om voor komend jaar 2,5 miljard euro te reserveren voor hulp aan Oekraïne, maar het is volgens Rutte niet zo dat dat geld nu ten koste gaat van andere dingen. 'We kunnen een tik hebben. Net als met corona.' Als de oorlog nog jaren duurt kan dat wel anders worden. Dan 'moeten we bekijken wat we wel en niet kunnen voortzetten'.

De Telegraaf vroeg Rutte ook of hij wel eens wakker ligt van de oorlog in Oekraïne. 'Een enkele keer. Dat was na gesprekken met de Oekraïense president Zelenski, zeker in het begin. Omdat ik me realiseerde dat ik met een man sprak van wie ik niet zeker wist of ik hem de volgende keer nog aan de lijn zou krijgen. Hij koos voor zijn volk en vluchtte niet, wat veel mensen wel verwachtten.'

Bron: NOS

Geen opmerkingen: