zondag 2 april 2017

Gouverneur Nationale Bank: 'Mijn werk zit er op'

Gouverneur Valeria Gontareva van de Nationale Bank zegt dat zij gedaan heeft wat nodig was. ''We hebben van de Nationale bank een krachtige, moderne organisatie gemaakt in de afgelopen twee jaar. We hebben de slechte banken in ons land eruit gepikt en er bij de goede banken op aangedrongen dat zij een goed beleid blijven voeren. Ook hebben we er alles aan gedaan om de koers van de hrivna op peil te houden en daarmee de inflatie terug te dringen'', zegt Gontareva in een interview met het persagentschap Ukrinform.

Er is al maandenlang hevige kritiek op haar functioneren. Met name de Moederlandpartij van Joelia Timosjenko wil Gontareva maar al te graag weg hebben. Er circuleren de laatste weken ook berichten dat haar aftreden nabij is. Gontareva bevestigt dat in het interview. ''Mijn taak, mijn missie zit er nu wel op.''

Ze zou al diverse kandidaten voor haar opvolging hebben voorgedragen. ''Maar de president beslist daar natuurlijk over, niet ik. Ik vind het wel belangrijk dat er een bankier aan het roer komt, geen politicus.'' Voormalig premier Arseni Jatsenjoek wordt al genoemd als haar opvolger. Hij was van januari 2003 tot februari 2005 gouverneur van de Nationale Bank, waarna hij de minister van Economische Zaken werd.

Bron: Ukrinform

Geen opmerkingen: