Rusland heeft de Oekraïense havens aan de Zee van Azov, die eerst door het land geblokkeerd werden, deels vrijgegeven. Dit meldt de Oekraïense minister van Infrastructuur Volodimir Omeljan. Volgens de minister is het scheepvaartverkeer hierdoor deels hervat. Door de blokkade van Rusland konden tientallen schepen hun werk afgelopen week hun bestemming niet bereiken. Omeljan verwacht dat de scheepvaart via de Straat van Kertsj en de Zee van Azov in beide richtingen in de komende dagen volledig wordt hervat.
Mocht Rusland op enig moment besluiten om de Straat van Kertsj opnieuw af te sluiten, dan kan dat de Oekraïense economie enorm schaden. Het gaat dan om miljoenen euro's aan inkomstenverlies. ''De havens van Marioepol en Berdjansk komen dan stil te liggen'', zegt Vitali Kravtsjoek, senior onderzoeker van het Instituut voor Economisch Onderzoek. Een volledige blokkade kan een schade opleveren van 1,8 miljard euro. Zo'n 20 procent van de Oekraïense staalexport en 5 procent van de graanexport gaat via deze havens.
In de eerste tien maanden van dit jaar werden 683.800 containers overgeslagen op de Oekraïense havens. Dat was 16 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Vanuit Marioepol en Berdjansk, de belangrijkste havens aan de Zee van Azov, werd respectievelijk 5 en 1,6 miljoen ton verscheept. Twee grote bedrijven van de oligarch Rinat Achmetov - Ilyich Iron and Steel Works en AzovStal - verschepen hun producten vanuit de haven van Marioepol. Ook landbouwproducten en kolen worden vanuit Marioepol vervoerd.
Alternatieve vervoerswijzen zijn niet voorhanden, zegt Timofi Milovanov, een voormalige topman van de Nationale Bank. ''De havens zijn voor ons land van vitaal belang. Vervoer via het spoor is geen optie, want de spoorwegen zitten al aan hun maximale capaciteit.''
Als de Zee van Azov 'op slot' gaat, dan moet de graanhandel verplaatst worden naar de havens van bijvoorbeeld Cherson en Mikolajiv. Vervoer naar deze havens is dus geen optie, en met het slechte Oekraïense wegennet is vervoer over de weg ook niet echt een optie. Er zal dus fors in het vervoer per spoor geïnvesteerd moeten worden, maar dat gaat niet van vandaag op morgen.
Bron: Unian
Geen opmerkingen:
Een reactie posten