donderdag 20 september 2018

Video: zo simpel is het om een Hongaar te worden

Het verkrijgen van een Hongaars paspoort is kinderlijk eenvoudig. Dat blijkt uit een videofilmpje van een minuut van ene 'Konstantin' die met een verborgen camera het Hongaarse consulaat bezocht in de Oekraïense stad Berehove. Oekraïïners die een EU-paspoort willen, hoeven slechts de woorden van een eed op de Hongaarse vlag te herhalen.

''Ik zweer dat Hongarije mijn moederland is. Ik zal een betrouwbare ingezetene zijn, ik zal Hongarije verdedigen en dienen. Moge God mij daarbij helpen'', luidt de eed. Vervolgens krijgen de nieuwbakken Hongaren te horen dat zij niet aan de Oekraïense autoriteiten mogen vertellen dat zij nu ook een Hongaars paspoort bezitten. De korte ceremonie wordt afgesloten met een glas champagne.

De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Pavlo Klimkin heeft de Hongaarse regering inmiddels om opheldering gevraagd. Hij houdt de optie open dat het hier om een in scene gezet filmpje gaat. ''Nepnieuws vind je tegenwoordig overal. Hongarije heeft twee opties: bewijzen dat het hier inderdaad om nepnieuws gaat, of direct actie ondernemen. Ik verwacht eigenlijk dat dat het hier om de tweede optie gaat.'' 
 
De minister gaat nog niet in op de vraag welke tegenmaatregel hij wil nemen als er inderdaad op zo'n simpele wijze Hongaarse paspoorten worden uitgedeeld in Berehove, een stad waar vooral etnische Hongaren wonen.

Bronnen: Unian, YouTube

Geen opmerkingen: