vrijdag 14 september 2018

Minister Omeljan denkt (nog) niet aan aftreden

Minister Volodimir Omeljan.
Minister Volodimir Omeljan van Infrastructuur denkt er niet over om af te treden nu hij wordt beschuldigd van corruptie en fraude. Hij werpt de beschuldigingen van zich af, toont zich strijdlustig en wil zelf de aanklagers van het anticorruptiebureau NABOe voor de rechter slepen. ''Ik weet hoe het in elkaar zit: de leiding van de NABOe en sommige politici spannen samen tegen mij. Ik heb alleen geen idee waarmee ik met een klacht terecht kan, bij de NABOe zelf soms?"

Dat hij vasthoudt aan zijn ministerschap, tegen de Europese gewoonte in bij zo'n zware beschuldiging, verklaart Omeljan als volgt: ''Eerlijk gezegd heb ik wel wel genoeg van deze baan. En ik geloof er heilig in dat alle beschuldigingen tegen mij meteen worden ingetrokken als ik aftreed. Ik wil ze dat plezier nu nog niet doen.''

De minister wijst erop dat het onderzoek van de NABOe anderhalf jaar heeft geduurd, maar dat de bewijslast tegen hem nog altijd flinterdun is. Vergelijkbare zaken heeft het anticorruptiebureau al snel laten zitten, maar volgens Omeljan zijn ze ''er vòl in gegaan''. Hij meent dat dit is ingegeven door de hervormingen die hij op het ministerie heeft doorgevoerd om de corruptie bij grote infrastructurele projecten aan banden te leggen. Ook de verkiezingen van komend jaar zouden ook al een rol spelen.

In een reactie op de uitlatingen van Omeljan zegt de NABOe dat de minister ''manipuleert en liegt'' over zijn inkomsten en bezittingen. Zo zou hij een dure BMW X5 op naam van zijn broer hebben gezet, maar de wagen zelf hebben betaald.

Bron: Interfax

Geen opmerkingen: