zondag 28 juli 2024

Ambassadeur Jennes de Mol vertrekt uit Kyiv

Na vijf jaar als Nederlands ambassadeur in Kyiv nam Jennes de Mol in juli afscheid van Oekraïne. De Russische invasie, op 24 februari 2022, beheerste een groot deel van zijn plaatsing. De herdenking van 10 jaar MH17 was het eindpunt voor Jennes als ambassadeur in Kyiv. Hij wordt na de zomer ambassadeur in Polen. 

Terugblikkend vertelt hij: 'Oekraïne en de Oekraïners zitten in mijn systeem en dat zal zo blijven. Nog steeds zitten de meeste mensen die ik spreek in de overlevingsstand. Na 2,5 jaar Russische invasie is men moe en kwetsbaar. En de hernieuwde Russische aanslagen op de kritieke infrastructuur zorgen ervoor dat het leven gecompliceerder is geworden. Men maakt zich zorgen over de aanstaande winter en over  de toekomst in het algemeen, omdat het einde van de oorlog nog niet in zicht is.'

'Tegelijkertijd blijft het land strijdvaardig, omdat men snapt dat als het  ophoudt met vechten er geen Oekraïne meer zal zijn. Ik zal die strijd van een iets grotere afstand nadrukkelijk blijven volgen. Sterker: met meer dan een miljoen Oekraïners om me heen in Polen zal ik er dagelijks mee bezig zijn.'

Het volledige interview is hier te lezen. 

Bron: Rijksoverheid.nl

Geen opmerkingen: