zondag 15 januari 2023

Nastja, het meisje dat de raketaanval overleefde

Even ging alle aandacht uit naar de jonge vrouw die op wonderbaarlijke wijze de walgelijke Russische raketaanval overleefde op wat eens een negen verdiepingen tellend flatgebouw in de stad Dnipro was. Er is die ene foto, waar de 23-jarige Anastasia Sjvets in de badkamer zit, wachtend op haar redders. Het appartement op de zevende verdieping dat ze deelde met haar ouders is vrijwel helemaal vernield. 

'Ineens keek ik in een afgrond, en ik zag ook de gang van een appartement, de gang van iemand anders. Die gang is er nog, en ik ben er bijna ongeschonden vanaf gekomen, ook al ben ik gewond aan mijn hoofd en mijn benen', schrijft Nastja op Instagram. Ze is overigens wel dusdanig gewond dat ze in een ziekenhuis werd opgenomen.

Over het lot van haar ouders is ze nog in onzekerheid, al zijn er mensen die ze in leven hebben gezien. Ze waren op het moment van de raketinslag in de keuken, dat is alles wat Nastja van ze weet. 'De keuken is er niet meer. Ik wilde eigenlijk helemaal niet dat ze mij zouden redden, ze zouden naar mijn ouders moeten zoeken. Ik weet alleen dat Richard er niet meer is. Hij kon dit vast niet overleven.'  Met Richard bedoelt Nastja ongetwijfeld een huisdier, waarschijnlijk de hond van het gezin.

'Ik herinner mij nu de domme grapjes van mijn vader, en hoe we foto's maakten van mijn moeder met puppies. We aten pasta die mijn moeder kookte. Nu ben ik ineens beroemd, ook al wil ik dat niet. Overal op het internet duikt mijn naam op. En ik wil maar een ding, weer samen zijn met mijn ouders. Het doet me pijn. Heb ik nog wel het recht om te leven, mag ik nog wel bestaan?', vraagt Nastja zich af.

Rechts staat Anastasia Svjets.
Nog geen jaar geleden liep alles op rolletjes. Nastja voltooide een opleiding fiscaal recht aan de universiteit in haar woonplaats Dnipro. 

Deze terreurdaad van het Russen, het mogelijke verlies van haar ouders, het is niet het enige leed dat Anastasia Sjvets sinds 24 februari, de dag van de Russische inval, is overkomen. In september verloor ze haar vriend Vladislav, ook bekend als 'Fotik'. Hij sneuvelde als soldaat aan het front.

'Ik voelde niets meer, maar ik bleef doorgaan, bleef proberen om het verlies te verwerken van mijn dappere Vlad, Fotik voor zijn medestrijders, en Liefje voor mij... Ik voelde dat hij me zou beschernen. En nu ben ik stil, ik voel geen verdriet, er resteert alleen een grote leegte in mij.'

Het reddingswerk bij het deels ingestorte flatgebouw, dat sterk doet denken aan de Bijlmerramp van 4 oktober 1992, gaat nog altijd door. Inmiddels zijn er 22 doden en meer dan 70 gewonden, waaronder 14 kinderen. Er worden nog altijd 40 bewoners van het gebouw vermist.

Bron: Ukrajinska Pravda

Geen opmerkingen: