woensdag 6 februari 2019

Janoekovitsj: 'Proces gebaseerd op leugens en haat'

Ex-president Viktor Janoekovitsj vindt dat het vonnis van de rechtbank die hem onlangs tot dertien jaar gevangenisstraf veroordeelde wegens hoogverraad ''onwettig en slechts gebaseerd op leugens en haat''. Op een persconferentie in Moskou verklaarde hij vanmiddag dat ''de schietpartijen op en bij Majdan in scene zijn gezet door de demonstranten zelf''.

Janoekovitsj wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de misdrijven die tijdens het drie maanden durende antiregeringsprotest op Majdan zijn gepleegd. Dat onderzoek zou zich ook moeten richten op de landen die betrokken waren bij het overleg dat hij voerde met de oppositie, vlak voordat hij zelf de benen nam naar Rusland. Die landen waren Rusland, Frankrijk, Duitsland en Polen.

''Als er vijf jaar geleden meteen een onafhankelijk onderzoek was ingesteld, dan waren de ontwikkelingen daarna niet zo rampzalig geweest'', aldus Janoekovitsj die vervolgens constateerde dat ''er hoogstwaarschijnlijk geen oorlog was geweest'' in Oost-Oekraïne en dat ''het met de Krim ook heel anders was gelopen''.

De verdreven president haalde uit naar de Europese leiders ''die me bedrogen, verraden hebben'' en ''verantwoordelijk moeten worden gehouden'' voor wat zich in 2014 afspeelde in Oekraïne. ''Ik zou graag zien dat ze publiekelijk mijn vragen beantwoorden die ik al jaren stel en waar ik nog nooit antwoord op heb gekregen.''

Bron: RFE/RL

Geen opmerkingen: