De verkiezingscampagnes van de politieke partijen hebben minder geld gekost dan in 2007, maar de aanwezigheid van de partijen in de openbare ruimte was aangezienlijk groter dan toen. De partijen spendeerden samen bijna 2 miljard euro, 390 miljoen minder dan bij de parlementsverkiezingen vijf jaar geleden.
Voorwaarts, Oekraïne! van partijleidster Natalia Korolovska begon al in februari met haar campagne, nadat ze uit het Blok van de Moederlandpartij was gezet. Van haar campagne wordt algemeen aangenomen dat die voor een belangrijk deel is gefinancierd door bronnen uit regeringskringen die deze partij stemmen wilde laten weghalen bij met name de Moederlandpartij. Korolovska leed een grote verkiezingsnederlaag met slechts 1,6 procent van de stemmen, dit ondanks de steun van voetballer Andrei Sjevsjenko die een tweede plek kreeg op de kieslijst.
De regerende Partij van de Regio's maakte in september en oktober reclame op 5.000 billboards overal in het land, Voorwaarts, Oekraïne had er 3.000, Oedar en de Communistische Partij prezen zichzelf aan op elk 2.000 billboards. Svoboda was het zuinigst. De Moederlandpartij, de op één na grootste, komt overigens in het overzicht van persbureau Ukrinform helemaal niet voor.
Svoboda blijkt 30 procent van de uitgaven in verkiezingstijd aan adverteren in de media. De rest van het geld werd besteed aan campagne voeren in z'n algemeenheid, waarbij veel werk door vrijwilligers werd verzet. De Partij van de Regio's besteedde 50 procent aan advertenties en andere reclame, Voorwaarts, Oekraïne! zelfs 70 procent.
Het aantal kandidaten bij de parlementsverkiezingen van afgelopen zondag was groter dan ooit. Via de partijen werden 2.500 kandidaten gepresenteerd, terwijl 2.600 kandidaten als onafhankelijken mee deden. In totaal dus 5.200 parlementskandidaten voor in totaal 450 zetels.
Bron: Ukrinform
Geen opmerkingen:
Een reactie posten