maandag 19 november 2012

Litvin maakt weinig kans als voorzitter parlement

Parlementsvoorzitter Volodimir Litvin lijkt buitenspel te staan. Als halverwege volgende maand het nieuwe parlement voor het eerst bijeen komt, dan lijkt hij geen serieuze kandidaat voor het voorzitterschap. "Ik zeg niet dat ik deze post opnieuw wil bekleden, maar het is ook wel duidelijk dat niemand op mij zit te wachten. Ik ben nog door niemand gepolst of ik interesse heb'', aldus Litvin die constateert dat er momenteel erg veel namen de ronde doen. ''Het lijkt wel alsof er 445 kandidaten zijn voor het voorzitterschap." Het parlement telt 450 leden.

Litvin heeft zich niet populair gemaakt met zijn handelwijze rond het aannemen van het Russisch als regionale taal - en daarmee de tweede nationale taal van Oekraine. Hij was daar tegen en na een vechtpartij onder parlementsleden trad hij demonstratief af, diende zijn ontslag in en kwam daar later op terug.
Het oude parlement komt dinsdag voor het laatst bijeen. Litvin hoopt dat het parlement de landsbegroting voor komend jaar dan aanneemt. Hij betwijfelt echter of dat lukt. "Het kabinet is er nog niet klaar mee. Er schijnt nog minstens een week nodig te zijn om de macro-economische situatie door te rekenen.''

Bron: ForUm

Geen opmerkingen: