zaterdag 7 december 2019

Zelenski over de Normandische Vier: 'Ik begrijp ze niet, daarom vertrouw ik niemand'

Zelenski op de cover van Time.
Een half jaar na zijn aantreden heeft president Volodimir Zelenski inmiddels geleerd om geen al te hoge verwachtingen te hebben. Hij verwacht dus ook niet dat het overleg van de Normandische Vier van komende maandag een eind gaat maken aan de oorlog in Oost-Oekraïne. Evenmin verwacht hij veel steun van de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Emmanuel Macron.

Zelenski is daar duidelijk over in het interview dat vorig weekeinde verscheen in het Amerikaanse opinieweekblad Time. De Oekraïense president gaf overigens tegelijkertijd een interview aan Le Monde (Frankrijk), Der Spiegel (Duitsland) en GazetaWyborcza (Polen). Zelenski maakt daarbij duidelijk hoe hij over de komende onderhandelingen in Parijs en onderhandelingen in het algemeen aan kijkt, namelijk dat er veel wordt herhaald. ''Ik heb me verdiept in de manier waarop onderhandelaars te werk gaan. Ze willen vaak dat de dingen zo blijven als ze zijn.''

Op de vraag of dit ook zo was met eerdere onderhandelingen door de Normandische Vier antwoordt Zelenski bevestigend. ''Zo zie ik dat wel. Ieder komt voor z'n eigen belang op. En het is zeker zo dat Duitsland en Frankrijk er alles aan hebben gedaan om ons met z'n vieren weer om de tafel te krijgen. Dat is alvast winst.''

Toch wil de politiek onervaren Zelenski vooruitgang zien te boeken, want het is zijn grootste wens - en belangrijkste verkiezingsbelofte - om de oorlog met de door Rusland aangestuurde rebellen te beëindigen. Een eerste stap is wat hem betreft een volgende gevangenenruil op korte termijn. De tweede is een echte wapenstilstand, maar dat zal moeilijk worden. Het schieten is al veel minder geworden, maar gaat nog altijd door.

Het derde punt betreft het houden van verkiezingen. ''Daarvoor hebben we eerst een volledige terugtrekking van troepen en wapens nodig. Alle illegale troepen, militaire troepen, het maakt niet uit wat voor troepen, ze moeten de wapens neer leggen. Dan hebben we de voorwaarden geschapen om verkiezingen te houden. Daarvoor is wel nodig dat Rusland dit echt moet willen.'' Op de vraag of Zelenski akkoord wil gaan met verkiezingen in de bezette gebieden als daar nog altijd Russische soldaten zijn of gewapende rebellen, antwoordt hij onomwonden: ''Natuurlijk niet.''

Het terugkrijgen van de controle over de volledige grens met Rusland is volgens Zelenski de moeilijkste van alle opdrachten die hem te wachten staat. ''Zelfs als we het ter sprake kunnen brengen, dan is het nog altijd het moeilijkste onderwerp van deze onderhandelingen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet eens ben met hoe het in de Minsk-akkoorden is vastgelegd, namelijk eerst verkiezingen en dan pas de controle terug over de grens. Ik ben het niet eens met deze volgorde.''

En als het overleg van maandag niets oplevert? ''Kijk, het is ons thuis. Een deel van ons land dat van ons is afgenomen. Ik wil geen oorlog gaan voeren om deze gebieden. Ik weet dat er nogal wat heethoofden rond lopen, met name de mensen die de straat op gaan en roepen 'Laten we gaan vechten en alles terug veroveren!' Tegen welke prijs. Mensenlevens voor land? Daar doe ik niet aan mee. En als dat de bevolking niet naar de zin is, dan zal er wel een andere leider komen die wel aan deze eis voldoet. Maar ik zal dat niet doen, want ik vind dat een mensenleven boven alles gaat. Ik kan geen soldaten sturen als ik weet dat honderdduizenden zullen sterven, dat het tot een volledige oorlog komt. Eerst in Oekraïne, dan in heel Europa.''

Zelenski voerde drie telefoongesprekken met Poetin. Die waren productief, want Oekraïne kreeg de 24 door Rusland gevangen genomen marinemensen terug, maar ook een aantal politieke gevangenen. Onder hen was filmregisseur Oleh Sentsov. Op de vraag of hij Poetin nu vertrouwt, antwoordt Zelenski: ''Ik vertrouw niemand. Politiek is geen exacte wetenschap. Daarom hield ik op school van wiskunde, omdat in de wiskunde alles logisch is. In de politiek, ook in ons eigen land, is niet zeker, niets logisch. Ik begrijp deze mensen niet, ik begrijp niet van welk materiaal ze geschapen zijn. Daarom wil en kan ik ze niet vertrouwen. Ze streven allemaal hun eigen belangen na.''

Bron: Times

Geen opmerkingen: