woensdag 11 september 2024

Trump weigert voor Oekraïne te kiezen in debat

De Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump weigerde in het eerste televisiedebat met de Democraat Kamala Harris tot tweemaal toe een direct antwoord te geven op de vraag of hij wel wil dat Oekraïne de oorlog met Rusland gaat winnen. Hij zei wel dat het in het belang van de Verenigde Staten is dat de oorlog ophoudt. Op haar beurt sprak Harris juist ondubbelzinnig haar steun uit aan Oekraïne.

Eerder verklaarde Trump dat hij 'nog voordat ik in het Witte Huis ben' al de oorlog gaat stoppen nog eerder dat hij dat 'binnen 24 uur' voor elkaar krijgt. Nu, in het televisiedebat: 'Wat ik ga doen is dat ik met de een spreek, dat ik met de ander spreek, en dat ik ze vervolgens samen om de tafel krijg. Ik ken Zelenski vrij goed en ik ken Poetin vrij goed. Ik heb een goed contact met ze en ze respecteren mij. Biden respecteren ze niet.'

Trump beklaagdde zich er over dat de Verenigde Staten tussen de 250 en 275 miljard dollar aan hulp hebben gegeven aan Oekraïne en de Europese landen samen tussen de 100 en 150 miljard dollar, terwijl ze geografisch dichter bij Oekraïne liggen. 

Bron: Oekrajinska Pravda

Geen opmerkingen: