Wie regelmatig tv kijkt, heeft 'm vast al wel langs zien komen: het
spotje waarin benadrukt wordt dat mannen met Oekraïense wortels hebben
geholpen Nederland te bevrijden. Het spotje komt van het Ukraine Crisis
Media Center. Uit de reclame wordt niet direct duidelijk wat het doel erachter is.
Maar dat de bedoeling ervan niet alleen is om deze helden te eren, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat het mediacentrum online uitleg geeft over de timing van de reclamecampagne en daarbij de politieke discussie over het associatieverdrag in Nederland noemt.
Maar dat de bedoeling ervan niet alleen is om deze helden te eren, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat het mediacentrum online uitleg geeft over de timing van de reclamecampagne en daarbij de politieke discussie over het associatieverdrag in Nederland noemt.
Afgelopen week besprak de Eerste Kamer het plan om het
Oekraïne-verdrag toch goed te keuren. Na de nee-stem is het verdrag niet
gewijzigd, maar is er wel een verklaring aan toegevoegd. Doordat een
groot deel van het CDA in de Eerste Kamer voor dat plan van Rutte wil
stemmen, zal het een meerderheid halen. De Oekraïners lijken echter wel
zeker te willen weten dat ze hun zin krijgen. Op hun site schrijven ze
bijvoorbeeld expliciet dat ze vlak voor de stemming daarover nog een
advertentie in deze krant willen plaatsen.
Datzelfde Ukraine Crisis Media Center krijgt geld van Nederland, zo blijkt onder meer uit het jaarverslag. Dat gebeurt via het zogenoemde Matra-programma. Dat is bedoeld voor landen aan de rand van de EU. Het is de bedoeling dat zijn hun democratie en rechtsstaat versterken met het geld.
Kamerleden reageren boos dat Nederlands geld naar clubs gaat die het gebruiken om weer tegen ons te lobbyen. ''De bevolking van Nederland zei eerst al 'nee' tegen het Oekraïne-verdrag, maar krijgt het nu toch", zegt PVV-Kamerlid Vicky Maeijer. "En dan wordt het zelfs nog erger: Nederlanders moeten meebetalen aan een lobby tegen wat ze gestemd hebben. Dat is werkelijk ongelooflijk." De PVV stelt Kamervragen over de kwestie.
De VVD reageert laconiek op het bericht. Kamerlid Han ten Broeke vindt de Oekraïense campagne "aandoenlijk in zijn onbeholpenheid|. Waren de pogingen tot beïnvloeding vanuit het andere kamp maar zo onbeholpen, verzucht hij hintend op de Russen. Op de vraag of Nederlands belastinggeld hiervoor bedoeld is, zegt hij: "Het is zonde van het geld, het overtuigt niemand. De gedachte dat een aantal senatoren zich nog op een andere gedachte laat brengen door zo’n filmpje is alleen lachwekkend."
Meerdere CDA-senatoren zeggen dan ook dat zij zelfstandig een beslissing hebben genomen en niks hebben gemerkt van een Oekraïense lobby. Enkele politici geven wel aan dat ze het Ukraine Crisis Media Center nog kennen uit de tijd van het referendum. Medewerkers van het centrum kwamen hier toen ook campagne voeren.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken en het Ukraine Crisis Media Center reageerden gisteren niet.
Bron: De Telegraaf
Datzelfde Ukraine Crisis Media Center krijgt geld van Nederland, zo blijkt onder meer uit het jaarverslag. Dat gebeurt via het zogenoemde Matra-programma. Dat is bedoeld voor landen aan de rand van de EU. Het is de bedoeling dat zijn hun democratie en rechtsstaat versterken met het geld.
Kamerleden reageren boos dat Nederlands geld naar clubs gaat die het gebruiken om weer tegen ons te lobbyen. ''De bevolking van Nederland zei eerst al 'nee' tegen het Oekraïne-verdrag, maar krijgt het nu toch", zegt PVV-Kamerlid Vicky Maeijer. "En dan wordt het zelfs nog erger: Nederlanders moeten meebetalen aan een lobby tegen wat ze gestemd hebben. Dat is werkelijk ongelooflijk." De PVV stelt Kamervragen over de kwestie.
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt eist ook opheldering van het kabinet. "Deze subsidie is bedoeld om corruptie aan te pakken en de rechtsstaat te bevorderen. Niet voor propaganda in Nederland." Forum voor Democratie trekt ook aan de bel en vindt het "merkwaardig dat de Nederlandse belastingbetaler hieraan mee moet betalen".
De VVD reageert laconiek op het bericht. Kamerlid Han ten Broeke vindt de Oekraïense campagne "aandoenlijk in zijn onbeholpenheid|. Waren de pogingen tot beïnvloeding vanuit het andere kamp maar zo onbeholpen, verzucht hij hintend op de Russen. Op de vraag of Nederlands belastinggeld hiervoor bedoeld is, zegt hij: "Het is zonde van het geld, het overtuigt niemand. De gedachte dat een aantal senatoren zich nog op een andere gedachte laat brengen door zo’n filmpje is alleen lachwekkend."
Meerdere CDA-senatoren zeggen dan ook dat zij zelfstandig een beslissing hebben genomen en niks hebben gemerkt van een Oekraïense lobby. Enkele politici geven wel aan dat ze het Ukraine Crisis Media Center nog kennen uit de tijd van het referendum. Medewerkers van het centrum kwamen hier toen ook campagne voeren.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken en het Ukraine Crisis Media Center reageerden gisteren niet.
Bron: De Telegraaf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten