zondag 29 april 2018

WaterwayTechHolland wil rivier Dnipro beter bevaarbaar maken

Zeven Nederlandse bedrijven hebben zich verenigd in WaterwayTechHolland om samen de scheepvaart op de Dnipro te bevorderen. De duizend kilometer lange rivier - qua lengte de vierde in Europa - loopt van de hoofdstad Kyiv in het noorden naar Cherson in het zuiden.

De mogelijkheden van de Dnipro worden onvoldoende benut, maar WaterwayTechHolland wil daar verandering in brengen, met hulp van onder meer de EBRD en de EIB.

Het Nederlandse ingenieursburau Antea komt in juli naar Zaporizha om de sluizen daar te inspecteren en vervolgens te werken aan een plan voor een forse capaciteitsverbetering. Er zijn daar sluizen in de Dnipro vanwege een stuwdam bij een grote waterkrachtcentrale uit de Sovjetperiode.

''De Dnipro heeft alles in zich voor efficiënt en duurzaam transport over grote afstanden'', zegt Steffen Seenk van het adviesbureau Larive, één van de zeven bedrijven. Dan moet er echter wel flink worden geïnvesteerd. Dat is in de afgelopen decennia niet gebeurd. Ook is nieuwe wetgeving nodig. Daar zit momenteel nog een groot probleem, want een groep parlementsleden houdt dat tegen.

Volgens Alexandra Klitina, hoofd van de adviesgroep voor hervormingen binnen het ministerie van Infrastructuur, gaat het om 20 parlementsleden van de Radicale Partij en 26 van Zelfhulp die samenspannen met het onafhankelijke parlementslid Andri Vadatoerski. Hij is de zoon van Oleksi Vadatoerski, algemeen directeur van Nibulon, één van de belangrijkste graanexporteurs van Oekraïne.

Nibulon maakt gebruik van de Dnipro voor graantransporten en het bedrijf wil geen concurrentie, aldus Klitina. Onder aanvoering van Vadatoerski junior voegen de parlementsleden telkens amendementen toe om het aannemen van de wet voor een efficiënter gebruik van de Dnipro te vertragen. Zowel de Radicale Partij als Zelfhulp ontkennen dit overigens.

Volgens de Europese Bank voor Herstel en Ontwikkeling (EBRD) is er in eerste instantie 47 miljoen euro nodig om de infratructuur van de Dnipro te verbeteren. De EBRD en de Europese Investerings Bank zijn bereid dit geld aan Oekraïne te lenen, op voorwaarde dat de wetgeving wordt aangepast. Als de sluizen in de Dnipro worden verbeterd, dan kan de capaciteit verdubbelen tot 30 miljoen ton aan vracht per jaar. Oekraïne vervoerde afgelopen jaar slechts 8 miljoen ton. Ter vergelijking: in Nederland was dat bijna 370 miljoen ton.

Bron: Kyiv Post

Geen opmerkingen: