donderdag 15 maart 2018

Savtsjenko: 'Loetsenko liegt. Ik ben getuige, geen verdachte'

Nadia Savtsjenko.
Het onafhankelijke parlementslid Nadia Savtsjenko slaat hard terug naar procureur-generaal Joeri Loetsenko die haar wil laten oppakken voor het beramen van een bloedige aanslag op het parlement en het voornemen om zo een staatsgreep te plegen. ''Hij liegt, opnieuw. Ik ben vanmorgen niet gehoord als verdachte, maar als getuige in de zaak tegen Volodimir Roeban'', zei Savtsjenko vanmiddag op tv-zender 112.

Ze zou ook niet op de vlucht zijn geslagen, zoals Loetsenko gisteren beweerde. Volgens de procureur-generaal zat ze eerst in Straatsburg, later in Spanje. Dat van Straatsburg klopt, reageerde Savtsjenko. ''Ik was daar om voor een Europese rechtbank een getuigenis af te leggen over de corruptie van president Porosjenko, onze criminele autoriteiten en de politieke vervolging zoals we die nu meemaken in Oekraïne.'' Daarmee implicerend dat president Porosjenko haar uit politieke motieven uit de weg wil hebben, daarbij gebruik makend van de diensten van zijn partijgenoot Loetsenko.

Savtsjenko wil het besluit aanvechten om haar uit de parlementscommissie voor Nationale Veiligheid en Defensie te zetten. "Daar is geen enkele reden voor, al helemaal niet omdat ik niet de kans kreeg om me te verdedigen.''

Over de beschuldiging dat zij een bloedige staatsgreep zou willen plegen zei Savtsjenko dat zij een eed heeft afgelegd om het land te dienen. ''Maar niet de autoriteiten, waarvan ik vind dat zij misdaden tegen de natie hebben gepleegd. Al die doden van de afgelopen vier jaar zijn de schuld van Porosjenko en zijn regering.''

Bronnen: 112.ua, Wikipedia (foto)

Geen opmerkingen: