woensdag 6 januari 2016

Coca-Cola beschouwt de Krim als Russisch, Oekraïners roepen op tot boycot

Een schijnbaar onschuldige nieuwjaarswens van Coca Cola aan de Russische bevolking op de sociale netwerksite VKontakte is volstrekt verkeerd gevallen. Eerst bij de Russen die boos waren dat de Krim, de Russische enclave Kaliningrad en de omstreden eilandengroep Koerillen niet op het door de colafabrikant gepubliceerde kaartje stond.

Maar na excuses van Coca-Cola en de publicatie gisteren van een - met de Krim als Russisch grondgebied - is het de beurt aan de Oekraïners om boos te zijn. Op sociale netwerken wordt nu opgeroepen tot een boycot van Coca Cola door onder meer parlementslid Moestafa Najem. ''Ik koop zelf niets meer van Coca-Cola en ik roep iedereen op dat ook niet meer te doen'', schrijft Najem op Facebook. Inmiddels is de hashtag #BanCocaCola volop in gebruik.

Overstappen naar Pepsi is ook geen optie, werd al snel ontdekt. Want ook op de Russischtalige website van PepsiCo is een kaartje te vinden met de Krim als Russisch grondgebied. ''Het verraad en de hypocrisie van de merken is overduidelijk. Met alleen het gebruiken van de hashtag #BanCoca Cola zijn we er niet. We moeten nooit meer die onsmakelijke cola's gaan drinken'', schrijft verslaggever Max Stsjerbina van Hromadske Radio Zaporizja.

Coca-Cola reageerde aanvankelijk officieel niet op de kritiek, maar verwijderde wel alle kritische opmerkingen van de website. Een woordvoerder van Coca-Cola in Oekraïne heeft inmiddels wel via de nieuwssite Oekrajinska Pravda excuses aangeboden voor het ''misverstand'' met daar aan toegevoegd dat het bedrijf zich niet bemoeit met politieke kwesties. Van PepsCo is nog niets vernomen.

De Oekraïense ambassade in de Verenigde Staten veroordeelt de publicatie van het kaartje van Rusland mét de Krim door Coca-Cola en roept het bedrijf op om dat onmiddellijk te corrigeren. ''Het gaat in tegen het officiële standpunt van de Verenigde Staten dat de Russische annexatie van de Krim veroordeelt.''

Bron: Unian

Geen opmerkingen: