dinsdag 7 juni 2011

Reclame voor drank, sigaretten en medicijnen blijft omstreden

Veel Oekrainers vinden dat de reclame voor alcohol, sigaretten en vrij verkrijgbare medicijnen aan banden moet worden gelegd. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau IFAK dat Oekrainers tussen de 18 en 55 jaar hierover aansprak.

Van hen vindt 47 procent dat de reclame voor vrij verkrijgbare medicijnen wel wat minder kan en 15 procent wil er helemaal vanaf. Een reclameverbod voor medicijnen vindt 34 procent echter niet nodig. De alcoholreclame mag van 36 procent wel helemaal worden verboden, terwijl 53 procent beperkingen wil opleggen. Slechts 6 procent is tegen een verbod op reclame voor drank, omdat het immers een legaal product is.

De reclame voor sigaretten mag helemaal weg van 44 procent, ook op websites en bij de verkooppunten. Daar komt 47 procent bij die minder sigarettenreclame een goede zaak vindt, maar die niet voelt voor een algeheel verbod. Tegen zo'n verbod is slechts 6 procent van de ondervraagden.

Bron: Interfax-Ukraine

Geen opmerkingen: