De meeste tweedehands bedrijfswagens uit Nederland gaan naar Oekraïne. Polen en Moldavië zijn de nummers twee en drie. Bij de handel in gebruikte personenauto’s neemt Oekraïne de vierde plaats in na Polen, Wit-Rusland en Duitsland. Meest populaire auto is de Opel Astra, gevolgd door respectievelijk de VW Golf, VW Passat, Opel Vectra en de Toyota Corolla.
Na groenten, fruit, bloemen en kaas blijken tweedehands auto’s ook een gewild exportartikel te zijn van Nederland. En in het bijzonder: jonge occasions waar nog veel BPM (aankoopbelasting voor auto's) op zit, die bij export wordt terugbetaald aan de verkoper.
Vorig jaar exporteerde Nederland 195.000 tweedehands auto's; 7 procent meer dan in 2009. „De groei komt vooral dankzij de export van auto's waar nog rest-BPM op zit", zegt Oscar Hollink, voorzitter van de ANWB/Bovag Koerslijst en directeur van Grensland Auto's in het Brabantse Boxmeer. Dat is ook dit jaar te merken.
„De afgelopen vier maanden hebben we al bijna net zoveel van dit soort auto's verkocht als heel vorig jaar”, stelt Tony Vrijsen, directeur van BCA Autoveiling in Barneveld. Achter de export zitten grote bedrijven als Broekhuis, Pon en Multilease, de aandeelhouders van Grensland. Deze groep vertegenwoordigt alleen al meer dan honderd dealerbedrijven en tien leasemaatschappijen „Maar ook banken, verzekeraars en overheidsinstellingen doen eraan mee", aldus Vrijsen.
Het is een jonge markt. Alleen auto's die na 16 oktober 2006 zijn geregistreerd – toen een wetswijziging teruggave van rest-BPM mogelijk maakte – komen ervoor in aanmerking. Op auto's van één jaar oud wordt bij export nog 70 procent BPM terugbetaald; bij twee jaar nog altijd 57 procent.
VWE, het bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie in Heerhugowaard zegt dat vorig jaar 25.000 van deze auto's, hoofdzakelijk diesels, de grens over gingen. Grensland denkt dit jaar 6.000 auto's te exporteren. De meeste gaan naar Duitsland, maar ook kopers uit Roemenië, Frankrijk, Denemarken, Slovenië, Tsjechië en Portugal melden zich voor de online veilingen.
Export is lucratief voor de verkopers. Tony Vrijsen geeft een voorbeeld: „Wij veilden vorige week een Audi A8 van drie jaar oud. De Nederlandse handel bood 47.500 euro voor die wagen, waar nog 17.500 euro BPM op zat. Als je die eraf trekt houd je 30.000 euro kale opbrengst over. Er kwam een buitenlands bod van 37.500 euro. Inclusief de teruggave van de BPM heeft die auto dus 55.000 euro opgeleverd, 7500 euro meer dan in Nederland. Een leuke winst nietwaar?"
Het zijn niet alleen de dure voormalige leasebakken die grif verhandeld worden. Vrijsen: „Op een VW Golf diesel kun je toch 400 tot 1200 euro méér krijgen bij export. Als zo'n auto 180.000 kilometer op de teller heeft staan, wil niemand in Nederland die hebben. In het buitenland malen ze daar niet om."
Jonge tweedehandsjes uit Nederland zijn sowieso geliefd in het buitenland. Hollink weet wel waarom. „Omdat ze goed zijn onderhouden, bij elke auto zit het Nationale Auto Paspoort met gegarandeerde kilometerstand, omdat hier geen gaten en kuilen in de wegen zitten en omdat we er langzaam mee rijden. We staan hier tenslotte meer in de file, dan dat we rijden."
Deugen Duitse occasions dan niet? „Natuurlijk wel", zegt Tony Vrijsen. „Maar daar kennen ze geen autopaspoort, dus weet je nooit of de kilometerstand klopt."
Bron: Chris van Alem, GPD
Geen opmerkingen:
Een reactie posten