zaterdag 30 december 2017

MH17: 'Die BUK is niet zomaar in verkeerde handen terecht gekomen'

De Nederlandse hoofdofficier Fred Westerbeke, leider van het onderzoek naar vlucht MH17, zegt in een vandaag gepubliceerd interview met de krant NRC dat het vliegtuig op 17 juli 2014 ''waarschijnlijk'' per ongeluk is neergeschoten. ''Heel veel materiaal wijst op dit scenario. En dus is het belangrijk om te weten hoe dat is gegaan. Want dat iets 'per ongeluk' gebeurt, betekent niet dat je niet strafrechtelijk aansprakelijk bent.''

Westerbeke maakt een vergelijking: ''Als ik met mijn hand voor mijn ogen mijn pistool op een groep mensen leeg schiet, dan kan ik zeggen dat ik niet iemand heb willen doden. Maar als dat vervolgens gebeurt, ben ik wel verantwoordelijk. De vraag is: wat wist de bemanning van de BUK? Wat wist de leiding? Op basis van welke informatie zijn ze tot beslissingen gekomen, en wat is hun toe te rekenen? Om dáár meer zicht op te krijgen, zijn getuigen zo belangrijk."

Een opvallende uitspraak van Westerbeke in dit interview betreft de kwalificatie 'burgeroorlog' voor het conflict in Oost-Oekraïne: "Nou, het was formeel geen oorlog. Het was een burgeroorlog. Vergelijk het met een groep Nederlanders die opstaat en zegt dat ze bij Duitsland willen horen. Zeg dat Twente een oorlog begint met steun van Duitsers, dan zeggen wij niet dat dat een oorlog is, dan is dat een terroristische daad. Zo moet je dat beschouwen.''

Het volledige interview met Westerbeke is hier te lezen.

Bron: NRC

Geen opmerkingen: