zondag 17 december 2017

Betoging eindigt met vechtpartij met politie in Kyiv

De anti-regeringsbetoging in Kyiv is vanmiddag geëindigd met een vechtpartij tussen betogers en de politie die probeerde te verhinderen dat zij het Oktoberpaleis binnen zouden gaan. De politie omsingelde het gebouw waar op dat moment honderden kinderen en hun ouders een schoolvoorstelling bijwoonden.  Zowel de betogers als de politie gebruikten traangas.

Micheil Saakasjvili riep de betogers op om af te zien van geweld nadat duidelijk was dat er veel kinderen in het muziekcentrum aanwezig waren. ''Geweld past niet bij ons'', aldus Saakasjvili in een toespraak op het Onafhankelijkheidsplein. ''Ik heb geen geld, maar ik ben bereid mijn vrijheid en mijn leven te geven voor de overwinning, maar ik ben niet bereid om daarvoor onze kinderen op te offeren. Ze mogen dan wel van me zeggen dat ik een Georgisch temperament heb, maar ik ben wijs genoeg om geweld te vermijden.''

De anti-regeringsbetoging van Saakasjvili's Beweging van de Nieuwe Krachten, Svoboda, AutoMajdan en 5.10 telde weer duizenden deelnemers.

Bron: 112.ua

Geen opmerkingen: