donderdag 23 januari 2014

Gorbatsjov vraagt Poetin en Obama om hulp

De voormalige Sovjet-president Michael Gorbatsjov heeft een beroep gedaan op de Russische president Vladimir Poetin en diens Amerikaanse ambtgenoot Barack Obama om er voor te zorgen dat de strijdende partijen in Oekraïne aan de onderhandelingstafel gaan zitten. "U bent daar beiden toe in staat'', aldus Gorbatsjov aan het adres van beide wereldleiders.

Hij noemt de grimmige situatie van het moment ''volstrekt absurd''. Gorbatsjov voorziet een rampzalige uitkomst als Poetin en Obama regering en oppositie niet aan de onderhandelingstafel weten te krijgen. Hij ziet met lede ogen aan dat beide partijen naar het buitenland kijken, omdat van daaruit de strijd wordt aangewakkerd. De regering kijkt nu naar het Westen, de oppositie verdenkt Rusland van inmenging in Oekraïense zaken.

''Zoals veel mensen in Rusland gaat ook mij dit alles zeer ter hart. Ik kan me niet voorstellen dat het komt tot een opdeling van het land'', aldus Gorbatsjov die wijst op de vaak nauwe familiebanden tussen Russen en Oekraïners. ''Mijn moeder was een Oekraïense, mijn vader Russisch. Mijn overleden vrouw Raisa was Oekraïense. Er zijn duizenden van zulke voorbeelden te noemen. In die zin kunnen we spreken van een familierelatie tussen beide volkeren.''

Bron: Kyiv Post

Geen opmerkingen: