woensdag 18 april 2012

Timosjenko wil eerste procesdag overslaan

Joelia Timosjenko weigert de rechtszaak tegen haar donderdag bij te wonen. De voormalig premier wordt verdacht van fraude en belastingontduiking in de tijd dat zij mede-eigenaar was van het energiebedrijf UESU. Op de website van de Gevangenisdienst is haar verklaring te lezen: ''Ik doe een beroep op mijn rechten zoals die zijn vastgelegd in de Strafwet. Hierbij verzoek ik om afwezig te mogen zijn bij de hoorzitting van mijn proces vanwege mijn slechte gezondheid."

De Partij van de Regio's voorzag dit kennelijk al, want woensdagmorgen waarschuwde de partij van president Viktor Janoekovitsj al dat Timosjenko zou proberen onder het proces tegen haar uit te komen door een beroep te doen op haar slechte gezondheidstoestand.

Het stadsbestuur van Charkiv, waar Timosjenko in de Kavsjanivska-gevangenis zit, heeft het intussen helemaal gehad met de demonstraties van haar aanhangers. Zij heeft de rechter gevraagd de door Timosjenko's Moederlandpartij voor donderdag aangekondigde demonstratie te verbieden.

De Moederlandpartij heeft bij het stadsbestuur een verzoek ingediend voor een demonstratie op Timosjenko's eerste procesdag. Er zouden 10.000 deelnemers zijn. De rechtbank verbood eerder al demonstraties van zowel voor- als tegenstanders van de oud-premier.


Bronnen: Ukrinform, Kyiv Post, Interfax-Oekraïne

Geen opmerkingen: