donderdag 26 april 2012

Regeringspartij probeert Karpasjova in te lijven

Nina Karpasjova, de ombudsvrouw van het Oekraïense parlement, beweert dat de Partij van de Regio's haar een parlementszetel heeft aangeboden. Ze zou op de kieslijst van de regeringspartij komen bij de parlementsverkiezingen van eind oktober. Karpasjova wees het aanbod van de hand.

Van de kant van de regeringspartij kreeg Karpasjova het verwijt dat zij zich om politieke redenen inzet voor een betere behandeling van oud-premier Joelia Timosjenko. Onzin, aldus Karpasjova. "Toen Boris Kolesnikov en Jevgen Koesjnariov in 2006 in de cel zaten, heb ik me voor hen ingezet. Daar had de Partij van de Regio's toen echt geen vragen over. Ik doe alleen mijn werk, ik doe wat ik tegenover het parlement heb gezworen."

De Partij van de Regio's heeft inmiddels een andere kandidaat, Valeria Loetskovska. Zeer tegen de wens van de oppositie die woensdag Loetskovska's eedaflegging tegen wist te houden. Karpasjova is dus nog altijd in functie en daar maakt ze ook donderdag nog driftig gebruik van door zich nadrukkelijk te bemoeien met de kwestie-Timosjenko.

De oud-premier heeft inderdaad blauwe plekken opgelopen toen ze vrijdagavond op hardhandige wijze uit haar cel werd gehaald, aldus Karpasjova donderdagmorgen vanuit de Kavsjanivska-gevangenis waar ze zelf met Timosjenko heeft gesproken. De ombudsvrouw beschrijft daarbij de gemoedstoestand van Timosjenko als ''opgewonden''.

Het Openbaar Ministerie begint een onderzoek naar de manier waarop met de oppositieleider om is gesprongen bij haar overbrenging naar een ziekenhuis. Ook wordt uitgezocht of het videofilmpje van een een min of meer fitte Timosjenko in haar cel echt is.

Bronnen: Kyiv Post, Ukrinform

Geen opmerkingen: