De Oekraïense autofabrieken bevinden zich in zwaar weer en zij willen dat er snel een rem komt op de import van Europese auto's. Gebeurt dat niet, dan dreigt sluiting van een aantal fabrieken. Door de afzetproblemen, volgens de autoproducenten voor een belangrijk deel als gevolg van Europese en Aziatische concurrentie, hebben zij inmiddels 18.000 medewerkers moeten ontslaan. Dat is ongeveer de helft van alle personeelsleden. De autoverkoop is in de eerste vier maanden van dit jaar met 15 procent gedaald.
"De fabrieken draaien momenteel op een vijfde van hun capaciteit". zei voorzitter Oleg Bojarin van Eurocar donderdag tijdens een persconferentie waarin hij aandrong op een importbeperking. Volgens Oleg Svinarjsoek, de hoogste baas van Bogdan, is er in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in modernisering van de autoproductie, met als gevolg dat er nu op jaarbasis meer dan 450.000 auto's gebouwd kunnen worden.
De afzet van in Oekraïne geproduceerde auto's ligt echter maar op 23 procent van het totaal, terwijl dat in Rusland 70 procent is - als gevolg van een importbeperking. De autofabrikanten dringen al zeker een jaar aan op een dergelijke overheidsmaatregel voor Oekraïne, maar de regering onderneemt niets. Zij willen een extra importheffing op auto's, belastingvrijstelling voor de Oekraïense fabrikanten en een gunstig tarief voor persoonlijke leningen die bedoeld zijn om een auto van te kopen.
Bron: Kyiv Post
Geen opmerkingen:
Een reactie posten