Afgelopen jaar kwamen 3.454 verkeersdeelnemers om het leven, terwijl er 34.600 gewonden vielen bij in totaal 160.600 ongelukken in het verkeer. Volgens de Verkeerspolitie was sprake van een toename van het aantal ongevallen met maar liefst 10.000 ten opzichte van 2018. Toch is er volgens de advocaat Vadim Volodarski sprake van meer dodelijke slachtoffers dan door de overheid wordt gemeld.
''Als iemand gewond raakt bij een verkeersongeval en weken later overlijdt aan de gevolgen daarvan, dan wordt hij of zij niet meegeteld als dodelijk slachtoffer'', zegt Volodarski. Hij wijst op de opgave van de wereldgezondheidsorganisatie WHO over het jaar 2016. De WHO had het over 6.089 verkeersdoden, terwijl het ministerie van Volksgezondheid sprak van 4.809 doden. De Verkeerspolitie zat met 3.410 verkeerdoden nog weer aanzienlijk lager.
De Verkeerspolitie meent dat één op de drie verkeersdoden (34 procent) valt door te hard rijden, verkeerde inhaalmanoeuvres en met drank op achter het stuur. Maar het zijn vooral voetgangers die het slachtoffer zijn in het verkeer, want zij vormen 42 procent van alle verkeersdoden.
Er kan natuurlijk altijd verwezen worden naar de slechte Oekraïense wegen, maar artsen zien vooral veel verkeersslachtoffers als gevolg van nalatigheid. In veel auto's ontbreken kinderzitjes, veiligheidsgordels worden te weinig gebruikt. Ook zouden veel meer mensen eerste hulp moeten kunnen verlenen, wat veel levens kan redden.
Bron: 112.ua
Geen opmerkingen:
Een reactie posten